Even bellen met Tom Coronel: ‘Het blijft toch onvoorspelbaar, typisch Formule 1’
Sutton Images
Daan de Geus
26 maart 2018
In de nieuwe rubriek Even bellen met… hebben we het met WTCR-coureur en Ziggo Sport Formule 1-analist Tom Coronel over het openingsweekend in Melbourne. “De theorie is toch altijd anders dan de praktijk.”
Red Bull heeft de hele winter onderdelen doorgelicht op de fabriek en er is ook acht dagen getest. Toch gaat er al na vijf, zes ronden iets stuk bij Max Verstappen. Hoe kan dat?
Tom Coronel: “Dat heeft toch met het circuit te maken en de forse kerbs daar, we hebben in 2008 bijvoorbeeld ook een Toyota gelanceerd zien worden bij bocht 11/12. Daarnaast heb je de theorie, en je hebt de praktijk – en de praktijk is toch altijd anders. Iets kan op de fabriek bulletproof zijn, maar ik grap bij mijn teams ook altijd: je hebt keurmerken en keurmerken, maar pas als het Coronel-keurmerk erop staat, weet je dat het echt circuitproof is. Max rijdt toch altijd op het randje of er net erover. Ik denk dat de diffuser en bodemplaat telkens net wat meer schade hebben opgelopen. Dan verlies je overall downforce, maar als coureur moet je gewoon door. Je moet ervoor compenseren, wat Max goed heeft gedaan.” Wie vond je mee- en tegenvallen in Melbourne?
“Haas, zowel positief als negatief natuurlijk! Ik had echt niet verwacht dat ze zo snel zouden zijn, maar hoe het dan eindigt… Verrassend was ook de zege van Ferrari. Je kan wel zeggen dat het door geluk of de virtual safety car komt, maar ze hebben mooi wel de punten. Wie tegenviel, was Toro Rosso. Die had ik na de wintertests op het niveau verwacht dat we van Haas hebben gezien, maar je zag ze totaal niet. Nou ja, even, toen Pierre Gasly uitviel met motorpech. Dat wil je dan ook weer niet…” Fernando Alonso eindigde – met wat hulp van de virtual safety car – voor Verstappen. Hoe zie jij de verhoudingen tussen Red Bull, McLaren en het Renault-fabrieksteam?
“Ze rijden natuurlijk met dezelfde motor en dat Red Bull en McLaren dan als klanten voor het fabrieksteam eindigen, is iets wat je bij Mercedes niet zal zien hoor! Het is echt een wedloop op chassis-gebied. Dat van Red Bull is vooralsnog een klap beter, kun je wel stellen na de eerste race. McLaren en Renault mikken natuurlijk wel op Red Bull; dat is het eerste team dat ze moeten verslaan. Ondanks dat Red Bull vooralsnog een stuk sneller is, eindigt zo’n Alonso toch voor Max. Dat is ook wel weer echt Formule 1.” Ondanks de Ferrari-zege leek Mercedes echt sneller…
“Weet je wat het is: ze zijn ook het snelst en meest constant, maar uiteindelijk eindigt er maar eentje op P2 en de ander niet eens in de top vijf. Ook dat is weer echt Formule 1. Het is onvoorspelbaar. Je kan alles nog zo goed voor elkaar hebben, maar er gebeuren toch weer dingen die zo’n top vijf door elkaar gooien. Zo hoort het.” Inhalen was lastig in Melbourne. Wat betekent dat voor de rest van dit seizoen?
“Tsja, het is eigenlijk niet anders dan vorig jaar, toen werd er ook weinig ingehaald in Melbourne. Ik snap ook niet dat het er nu weer zo over gaat. Het is gewoon de combinatie van het circuit en deze auto’s. Op circuits als Monaco en Hongarije zal het dus ook lastig inhalen blijven. Silverstone en Spa zijn dan weer een ander verhaal. Bahrein, de volgende race, ook. Dat is een groot en breed circuit. Je kunt er goed kruisen en je anders positioneren. Wat heel erg zou helpen, is als de banden een grotere variabele zouden zijn. Pirelli geeft nu een raamwerk op waar binnen ze functioneren. Eigenlijk moeten ze dat helemaal niet doen. Laat de coureurs het zelf uitzoeken, dat maakt het veel spannender. Maar als je dat voorstelt, gaan de teams natuurlijk steigeren. Het blijft immers op-en-top professionele autosport.”
Red Bull heeft de hele winter onderdelen doorgelicht op de fabriek en er is ook acht dagen getest. Toch gaat er al na vijf, zes ronden iets stuk bij Max Verstappen. Hoe kan dat?
Tom Coronel: “Dat heeft toch met het circuit te maken en de forse kerbs daar, we hebben in 2008 bijvoorbeeld ook een Toyota gelanceerd zien worden bij bocht 11/12. Daarnaast heb je de theorie, en je hebt de praktijk – en de praktijk is toch altijd anders. Iets kan op de fabriek bulletproof zijn, maar ik grap bij mijn teams ook altijd: je hebt keurmerken en keurmerken, maar pas als het Coronel-keurmerk erop staat, weet je dat het echt circuitproof is. Max rijdt toch altijd op het randje of er net erover. Ik denk dat de diffuser en bodemplaat telkens net wat meer schade hebben opgelopen. Dan verlies je overall downforce, maar als coureur moet je gewoon door. Je moet ervoor compenseren, wat Max goed heeft gedaan.” Wie vond je mee- en tegenvallen in Melbourne?
“Haas, zowel positief als negatief natuurlijk! Ik had echt niet verwacht dat ze zo snel zouden zijn, maar hoe het dan eindigt… Verrassend was ook de zege van Ferrari. Je kan wel zeggen dat het door geluk of de virtual safety car komt, maar ze hebben mooi wel de punten. Wie tegenviel, was Toro Rosso. Die had ik na de wintertests op het niveau verwacht dat we van Haas hebben gezien, maar je zag ze totaal niet. Nou ja, even, toen Pierre Gasly uitviel met motorpech. Dat wil je dan ook weer niet…” Fernando Alonso eindigde – met wat hulp van de virtual safety car – voor Verstappen. Hoe zie jij de verhoudingen tussen Red Bull, McLaren en het Renault-fabrieksteam?
“Ze rijden natuurlijk met dezelfde motor en dat Red Bull en McLaren dan als klanten voor het fabrieksteam eindigen, is iets wat je bij Mercedes niet zal zien hoor! Het is echt een wedloop op chassis-gebied. Dat van Red Bull is vooralsnog een klap beter, kun je wel stellen na de eerste race. McLaren en Renault mikken natuurlijk wel op Red Bull; dat is het eerste team dat ze moeten verslaan. Ondanks dat Red Bull vooralsnog een stuk sneller is, eindigt zo’n Alonso toch voor Max. Dat is ook wel weer echt Formule 1.” Ondanks de Ferrari-zege leek Mercedes echt sneller…
“Weet je wat het is: ze zijn ook het snelst en meest constant, maar uiteindelijk eindigt er maar eentje op P2 en de ander niet eens in de top vijf. Ook dat is weer echt Formule 1. Het is onvoorspelbaar. Je kan alles nog zo goed voor elkaar hebben, maar er gebeuren toch weer dingen die zo’n top vijf door elkaar gooien. Zo hoort het.” Inhalen was lastig in Melbourne. Wat betekent dat voor de rest van dit seizoen?
“Tsja, het is eigenlijk niet anders dan vorig jaar, toen werd er ook weinig ingehaald in Melbourne. Ik snap ook niet dat het er nu weer zo over gaat. Het is gewoon de combinatie van het circuit en deze auto’s. Op circuits als Monaco en Hongarije zal het dus ook lastig inhalen blijven. Silverstone en Spa zijn dan weer een ander verhaal. Bahrein, de volgende race, ook. Dat is een groot en breed circuit. Je kunt er goed kruisen en je anders positioneren. Wat heel erg zou helpen, is als de banden een grotere variabele zouden zijn. Pirelli geeft nu een raamwerk op waar binnen ze functioneren. Eigenlijk moeten ze dat helemaal niet doen. Laat de coureurs het zelf uitzoeken, dat maakt het veel spannender. Maar als je dat voorstelt, gaan de teams natuurlijk steigeren. Het blijft immers op-en-top professionele autosport.”
Gerelateerd nieuws
Hamilton haalt hard uit naar Mercedes: ‘Verschrikkelijke race, vreselijke auto’
02 november 2024 16:38 - GP São Paulo
Hamilton geeft vertrouwen in W15 op: ‘Het is een grote strijd’
02 november 2024 14:30 - GP São Paulo
Leclerc vreest voor snelle McLarens: ‘Rijden een beetje achter ze aan’
02 november 2024 10:30 - GP São Paulo
Verstappen verklaart vierde startplek voor sprintrace: ‘Dat kostte me rondetijd’
02 november 2024 09:45 - GP São Paulo