Even vragen aan… André Venema in Bakoe: ‘Red Bulls RB14 heeft kampioenschapspotentieel’
Sutton Images
Daan de Geus
27 april 2018
In de rubriek ‘Even vragen aan…’ bellen we met onze verslaggever ter plaatse om bij te praten over hoe het Grand Prix-weekend verloopt. Vanuit Bakoe hebben we André Venema aan de lijn over Red Bulls RB14 (‘een auto met kampioenschapspotentieel’), Lewis Hamilton vs. Valtteri Bottas en de altijd indrukwekkende Fernando Alonso.
We moeten het toch eerst over Max Verstappen hebben. Snel in VT2, maar geen probleemloze vrijdag.
André Venema: “Het was weer een bewogen dag. De schuiver in de eerste training was z’n eigen fout, dat gaf hij ook toe. Hij was een beetje te agressief in het begin, toen de baan nog stoffig was. Dat kan gebeuren. Je zag er veel coureurs afgaan, maar dan waar run-off is. Max had de pech hij het deed waar dat er niet was. Niet prettig, want na Bahrein en China heeft ie eigenlijk een strak weekend nodig. Hij baalde er ook van, maar Max is niet iemand die door dat soort dingen of door kritiek z’n zelfvertrouwen kwijtraakt. Je zag dat ook in VT2. Hij was daarin, voor wat zo’n training waard is, gelijk weer heel snel. Dat is een gave.” Red Bull was in de racesimulaties weer heel snel. Hoe kan het dat die auto vooral in race-trim zó sterk is?
“De auto is gewoon heel goed, en wordt alleen maar beter. De RB14 heeft kampioenschapspotentieel, dat durf ik nu wel te zeggen. In de long runs was Verstappen gemiddeld het snelst. De kwalificatie blijft afwachten, maar zeker in de race scheelt het weinig met Mercedes en Ferrari. Max heeft ook gezegd dat je met een goed chassis tot vijf tienden kan compenseren. Dáár zit het hem in. Al denk ik toch ook dat Renault met de motor wel enig terrein heeft goedgemaakt – ondanks dat ze geen echte kwalificatiemode hebben. Voor Barcelona komt trouwens een grote update voor de RB14, al zal dat bij andere teams niet anders zijn. Red Bull zal het niet hardop uitspreken, maar de titelkans is er. Ook voor Max. Hij is ondanks de lastige seizoensstart niet kansloos.” Over een lastige start gesproken: wat is er met Hamilton aan de hand?
“Hij was vierde en zesde in de trainingen, twee keer achter Bottas. Ik denk ook dat Bottas beter is dan vorig jaar. Hij heeft meer vertrouwen, dat helpt. Het zou knap zijn als hij Hamilton zo partij kan blijven bieden. Hamilton, tsja… Is het een vormcrisis, verzadiging, of gewoon die auto die hem minder ligt? Je merkt bij Mercedes dat de dominantie voorbij is. Zelfs in de kwalificatie. Dat is normaal in de Formule 1. Het gaat in fasen. We hebben dat eerder bij Ferrari en Red Bull gezien. Aan de andere kant: we moeten er niet te opportunistisch naar kijken. Mercedes’ technisch directeur James Allison zei dat ook: in Australië had Hamilton zonder safetycar gewonnen, Bottas in China en Bahrein was gewoon een close call. Er is geen paniek, daar is Mercedes niet van; wel een besef dat het gedaan is met de overheersing. Dat is alleen maar leuk voor de sport, meer competitie.” Wie opviel in VT2, was Fernando Alonso op P6, terwijl McLaren het toch ook niet makkelijk heeft.
“Ik weet niet zo goed wat ik van McLaren moet vinden na zo’n training. Alonso en Stoffel Vandoorne verklaarden eerder dit weekend: ‘we weten dat de auto op zich goed is, maar nu nog niet goed genoeg’. Het is middenmoot. Het knappe aan Alonso is dat hij toch altijd sterk scoort. Dat maakt hem zo goed. Hij verbloemt de problemen van McLaren. Het is meer de kracht en ervaring van Alonso, dan de auto.”
We moeten het toch eerst over Max Verstappen hebben. Snel in VT2, maar geen probleemloze vrijdag.
André Venema: “Het was weer een bewogen dag. De schuiver in de eerste training was z’n eigen fout, dat gaf hij ook toe. Hij was een beetje te agressief in het begin, toen de baan nog stoffig was. Dat kan gebeuren. Je zag er veel coureurs afgaan, maar dan waar run-off is. Max had de pech hij het deed waar dat er niet was. Niet prettig, want na Bahrein en China heeft ie eigenlijk een strak weekend nodig. Hij baalde er ook van, maar Max is niet iemand die door dat soort dingen of door kritiek z’n zelfvertrouwen kwijtraakt. Je zag dat ook in VT2. Hij was daarin, voor wat zo’n training waard is, gelijk weer heel snel. Dat is een gave.” Red Bull was in de racesimulaties weer heel snel. Hoe kan het dat die auto vooral in race-trim zó sterk is?
“De auto is gewoon heel goed, en wordt alleen maar beter. De RB14 heeft kampioenschapspotentieel, dat durf ik nu wel te zeggen. In de long runs was Verstappen gemiddeld het snelst. De kwalificatie blijft afwachten, maar zeker in de race scheelt het weinig met Mercedes en Ferrari. Max heeft ook gezegd dat je met een goed chassis tot vijf tienden kan compenseren. Dáár zit het hem in. Al denk ik toch ook dat Renault met de motor wel enig terrein heeft goedgemaakt – ondanks dat ze geen echte kwalificatiemode hebben. Voor Barcelona komt trouwens een grote update voor de RB14, al zal dat bij andere teams niet anders zijn. Red Bull zal het niet hardop uitspreken, maar de titelkans is er. Ook voor Max. Hij is ondanks de lastige seizoensstart niet kansloos.” Over een lastige start gesproken: wat is er met Hamilton aan de hand?
“Hij was vierde en zesde in de trainingen, twee keer achter Bottas. Ik denk ook dat Bottas beter is dan vorig jaar. Hij heeft meer vertrouwen, dat helpt. Het zou knap zijn als hij Hamilton zo partij kan blijven bieden. Hamilton, tsja… Is het een vormcrisis, verzadiging, of gewoon die auto die hem minder ligt? Je merkt bij Mercedes dat de dominantie voorbij is. Zelfs in de kwalificatie. Dat is normaal in de Formule 1. Het gaat in fasen. We hebben dat eerder bij Ferrari en Red Bull gezien. Aan de andere kant: we moeten er niet te opportunistisch naar kijken. Mercedes’ technisch directeur James Allison zei dat ook: in Australië had Hamilton zonder safetycar gewonnen, Bottas in China en Bahrein was gewoon een close call. Er is geen paniek, daar is Mercedes niet van; wel een besef dat het gedaan is met de overheersing. Dat is alleen maar leuk voor de sport, meer competitie.” Wie opviel in VT2, was Fernando Alonso op P6, terwijl McLaren het toch ook niet makkelijk heeft.
“Ik weet niet zo goed wat ik van McLaren moet vinden na zo’n training. Alonso en Stoffel Vandoorne verklaarden eerder dit weekend: ‘we weten dat de auto op zich goed is, maar nu nog niet goed genoeg’. Het is middenmoot. Het knappe aan Alonso is dat hij toch altijd sterk scoort. Dat maakt hem zo goed. Hij verbloemt de problemen van McLaren. Het is meer de kracht en ervaring van Alonso, dan de auto.”
Gerelateerd nieuws
Ondanks verbeteringen aan de auto opnieuw verloren raceweekend voor Pérez
05 november 2024 11:00 - Nieuws
Max Verstappen start mogelijk met achterstand in Brazilië door motorwissel
29 oktober 2024 13:00 - GP São Paulo