Even vragen aan… André Venema in Canada: ‘Donderdag was typisch Max, vrijdag ook’
Sutton Images
Daan de Geus
9 juni 2018
In de rubriek Even vragen aan… bellen we met onze verslaggever ter plaatse om bij te praten over hoe het Grand Prix-weekend verloopt. Vanuit Montréal hebben we André Venema aan de lijn over Max Verstappen, Red Bulls motordilemma en Lance Stroll.
Verstappen zorgde donderdag met zijn optreden in de persconferentie weer voor headlines, is dat nog een ding in de paddock?
André Venema: “Het was vooral een statement: ‘ophouden nu, ik ben er klaar mee’. Max zette dat zo behoorlijk kracht bij en door het in de FIA-persconferentie te doen, heeft hij gezorgd dat iedereen het heeft gehoord en leest. Als je het hier in Canada in context hebt gezien, weet je dat hij het met een knipoog zei. Het is hier daarom geen thema. De kous is af. Dat hij het doet, past bij z’n karakter: hij zegt wat hij denkt en voelt, terwijl hij erg vasthoudt aan z’n eigen stijl. Zodoende heeft hij meermaals aangegeven alleen China en Monaco als echte incidenten te zien, en dat er verder niks aan de hand is. Als je dan weken dezelfde vragen krijgt, heb je er eens genoeg van. Dat hij dan in beide trainingen het snelst is, is ook weer typisch Max.” Zit Red Bull er echt zo goed bij, met de motorupdate?
“Het is een cliché, maar zo’n vrijdag is natuurlijk voor wat het waard is. Het blijven trainingen. Toch is het wel een indicatie dat het er goed uit lijkt te zien. Op dit circuit, waar het toch om power gaat, lijkt het logisch om aan te nemen dat Renault wat dichterbij is gekomen door meer pk te vinden terwijl Mercedes zonder update op hetzelfde niveau is gebleven. Maar je moet nog altijd zien hoe dat in de kwalificatie gebruikt wordt, en wat de kwalificatiestand bij Mercedes en Ferrari voor het plaatje betekent.” Wat het bredere plaatje betreft: de keuze bij Red Bull gaat voor 2019 tussen Renault en Honda. Bij Renault lijkt sprake van een kentering in hoe ze naar Red Bull kijken.
“Klopt, en dat vind ik redelijk opvallend. Het ging eerst over deadlines en dat Renault van Red Bull af wil, maar ze lijken Red Bull nu ineens weer te willen verleiden. Renault beseft, denk ik, dat Red Bull voor de komende jaren hun enige kans op succes is. Geen gekke gedachte, want normaal gesproken gaan het Renault-fabrieksteam en McLaren de komende seizoenen geen races winnen. Van Red Bull wordt echter gesuggereerd dat ze Honda gaan kiezen en dat lijkt logisch, al heb ik gehoord dat er wat dingetjes spelen. Honda zou Aston Martin niet als sponsor op de auto’s willen, dus daar moet een oplossing voor gevonden worden. Tevens zou Honda niet voor twee teams – Red Bull en Toro Rosso – willen betalen. Misschien speelt op de achtergrond dus mee dat Red Bull de liefde met Renault net zo goed weer wat probeert aan te wakkeren.” In Canada is Lance Stroll de lokale held, is er veel support voor hem?
“Er is een grote Stroll-tribune, echt enorm en helemaal dichtgemaakt met ‘LS’-logo. De chauffeur van ons shuttlebusje vertelde dat papa Stroll dat gefinancierd heeft; dat zou me niet verbazen. Stroll is best populair, maar dat geld kleeft toch aan hem. Als je hem hoort praten, heeft hij dat verwende ook over zich. Dat stoot een hoop mensen toch tegen de borst hier, en ze vinden ook dat hij nog niks heeft bewezen. Felipe Massa reed hem vorig jaar aan gort en Sergej Sirotkin biedt hem nu goed partij. Stroll blijft een ‘gemaakte’, ingekochte coureur, en de Canadezen hier zijn vaak autosportfans die dat weten. In de persconferentie ging het over zijn toekomst. Of Williams met hem verder wil. Een no-brainer: zonder zijn geld valt dat team om. Het gaat niet om willen van Williams, maar van papa Stroll.”
André Venema: “Het was vooral een statement: ‘ophouden nu, ik ben er klaar mee’. Max zette dat zo behoorlijk kracht bij en door het in de FIA-persconferentie te doen, heeft hij gezorgd dat iedereen het heeft gehoord en leest. Als je het hier in Canada in context hebt gezien, weet je dat hij het met een knipoog zei. Het is hier daarom geen thema. De kous is af. Dat hij het doet, past bij z’n karakter: hij zegt wat hij denkt en voelt, terwijl hij erg vasthoudt aan z’n eigen stijl. Zodoende heeft hij meermaals aangegeven alleen China en Monaco als echte incidenten te zien, en dat er verder niks aan de hand is. Als je dan weken dezelfde vragen krijgt, heb je er eens genoeg van. Dat hij dan in beide trainingen het snelst is, is ook weer typisch Max.” Zit Red Bull er echt zo goed bij, met de motorupdate?
“Het is een cliché, maar zo’n vrijdag is natuurlijk voor wat het waard is. Het blijven trainingen. Toch is het wel een indicatie dat het er goed uit lijkt te zien. Op dit circuit, waar het toch om power gaat, lijkt het logisch om aan te nemen dat Renault wat dichterbij is gekomen door meer pk te vinden terwijl Mercedes zonder update op hetzelfde niveau is gebleven. Maar je moet nog altijd zien hoe dat in de kwalificatie gebruikt wordt, en wat de kwalificatiestand bij Mercedes en Ferrari voor het plaatje betekent.” Wat het bredere plaatje betreft: de keuze bij Red Bull gaat voor 2019 tussen Renault en Honda. Bij Renault lijkt sprake van een kentering in hoe ze naar Red Bull kijken.
“Klopt, en dat vind ik redelijk opvallend. Het ging eerst over deadlines en dat Renault van Red Bull af wil, maar ze lijken Red Bull nu ineens weer te willen verleiden. Renault beseft, denk ik, dat Red Bull voor de komende jaren hun enige kans op succes is. Geen gekke gedachte, want normaal gesproken gaan het Renault-fabrieksteam en McLaren de komende seizoenen geen races winnen. Van Red Bull wordt echter gesuggereerd dat ze Honda gaan kiezen en dat lijkt logisch, al heb ik gehoord dat er wat dingetjes spelen. Honda zou Aston Martin niet als sponsor op de auto’s willen, dus daar moet een oplossing voor gevonden worden. Tevens zou Honda niet voor twee teams – Red Bull en Toro Rosso – willen betalen. Misschien speelt op de achtergrond dus mee dat Red Bull de liefde met Renault net zo goed weer wat probeert aan te wakkeren.” In Canada is Lance Stroll de lokale held, is er veel support voor hem?
“Er is een grote Stroll-tribune, echt enorm en helemaal dichtgemaakt met ‘LS’-logo. De chauffeur van ons shuttlebusje vertelde dat papa Stroll dat gefinancierd heeft; dat zou me niet verbazen. Stroll is best populair, maar dat geld kleeft toch aan hem. Als je hem hoort praten, heeft hij dat verwende ook over zich. Dat stoot een hoop mensen toch tegen de borst hier, en ze vinden ook dat hij nog niks heeft bewezen. Felipe Massa reed hem vorig jaar aan gort en Sergej Sirotkin biedt hem nu goed partij. Stroll blijft een ‘gemaakte’, ingekochte coureur, en de Canadezen hier zijn vaak autosportfans die dat weten. In de persconferentie ging het over zijn toekomst. Of Williams met hem verder wil. Een no-brainer: zonder zijn geld valt dat team om. Het gaat niet om willen van Williams, maar van papa Stroll.”