Even vragen aan… André Venema in Spielberg: ‘Een grijze dag die oranje kleurde dankzij alle Nederlandse fans’
Sutton Images
Daan de Geus
29 juni 2018
In de rubriek Even vragen aan… bellen we met onze verslaggever ter plaatse om bij te praten over hoe het Grand Prix-weekend verloopt. Vanuit Spielberg hebben we André Venema aan de lijn over een grijze dag waarop de zilvergrijze bolides op de baan de boventoon voerden, maar het Oranjelegioen ernaast voor de nodige kleur zorgde.
Oostenrijk is deel twee van de triple header, voelt het als een soort ’tussenrace’?
“Zo komt het wel een beetje over. Het was hier letterlijk en figuurlijk een grijze dag. Op de baan testte Mercedes een nieuwe update en ze lijken toch weer wat weg te sprinten bij de rest, veel meer is er niet gebeurd. Het meest opwindende is de invasie van alle Nederlandse fans. Er hangt echt een oranje gloed op en rondom het circuit. Nederlands is hier gewoon de voertaal. Ik heb dit nog nooit zo meegemaakt, dat er zoveel Nederlanders zijn. Het is ongekend wat Max Verstappen in Nederland en voor de Formule 1 teweeg heeft gebracht.” Goed voor de sfeer.
“Absoluut. Ik hoorde trouwens een verhaal over een grote groep Nederlanders die gister invlogen op Wenen, hier twee uur vandaan. Onderweg was een ongeluk gebeurd in een tunnel. Het schijnt dat die hele groep, die hier in het Verstappen Village zouden slapen, vijf uur hebben stilgestaan. Die zijn pas diep in de nacht aangekomen. Voor zo’n groep drukt dat de pret misschien even, maar dat zal niet lang duren. De sfeer is zó indrukwekkend. Het lijkt wel een interlandwedstrijd van het Nederlands elftal, in de goede tijd. Het is echt een thuiswedstrijd voor Max. Hij zei ook nog dat het fantastisch om te zien is en alleen maar extra motivatie geeft.” Qua nieuws gaat het vooral over de rijdersmarkt. Wat is jouw kijk erop?
“Het silly season is in alle hevigheid ontbrand. Ook omdat Lewis Hamilton nog altijd niet heeft bijgetekend bij Mercedes. Dat loopt nu al maanden, maar er schijnt wel schot in te zitten weer. Toto Wolff noemde het wederom een no-brainer. Gezien hoe Mercedes het merk Hamilton opbouwt en hoe ze op zijn image inhaken, zal het echt wel rondkomen. Al zei Wolff nog wel dat die verhalen over een jaarsalaris van 45 miljoen euro onzin zijn.” En Daniel Ricciardo bij Red Bull, en Kimi Räikkönen bij Ferrari?
“Van Ricciardo denk ik dat hij gewoon bijtekent. Hij heeft ogenschijnlijk geen andere optie. Voor Mercedes, en Hamilton, is Valtteri Bottas de ideale tweede rijder. Ferrari zou heel misschien kunnen, maar ik betwijfel dat Ricciardo daar in beeld is. Zelfs al zou Ferrari een optie hebben, zouden ze hem echt herenigen met Sebastian Vettel? Charles Leclerc wordt er nu ook volop genoemd als vervanger van Räikkönen. Ik zou het toejuichen als Ferrari het doet en eindelijk eens van die conservatieve handelswijze afstapt, maar ja… Teambaas Maurizio Arrivabene is zo conservatief – waarom ga je anders zo lang met Räikkönen door? – dat ik toch twijfels heb.” Waar niemand aan twijfelt: dat Red Bull daar een geweldig evenement neerzet. Een voorbeeld voor andere Europese races, en precies wat Liberty Media graag ziet?
“Honderd procent. Je ziet aan alles dat Red Bull geniaal is in het marketen van evenementen en vermaken van mensen. Er is geen Grand Prix waar zoveel voor de fans wordt gedaan als hier. Niemand hoeft zich te vervelen, de sfeer is gemoedelijk en je kan – in tegenstelling tot op die megalomane Tilke-dromes – vrijwel overal rondom de baan te voet komen. Ik was niet in Paul Ricard, maar van wat ik heb gehoord is het contrast enorm qua hoe alles geregeld is, waaronder het verkeer. Dit is écht een voorbeeldrace.”
Oostenrijk is deel twee van de triple header, voelt het als een soort ’tussenrace’?
“Zo komt het wel een beetje over. Het was hier letterlijk en figuurlijk een grijze dag. Op de baan testte Mercedes een nieuwe update en ze lijken toch weer wat weg te sprinten bij de rest, veel meer is er niet gebeurd. Het meest opwindende is de invasie van alle Nederlandse fans. Er hangt echt een oranje gloed op en rondom het circuit. Nederlands is hier gewoon de voertaal. Ik heb dit nog nooit zo meegemaakt, dat er zoveel Nederlanders zijn. Het is ongekend wat Max Verstappen in Nederland en voor de Formule 1 teweeg heeft gebracht.” Goed voor de sfeer.
“Absoluut. Ik hoorde trouwens een verhaal over een grote groep Nederlanders die gister invlogen op Wenen, hier twee uur vandaan. Onderweg was een ongeluk gebeurd in een tunnel. Het schijnt dat die hele groep, die hier in het Verstappen Village zouden slapen, vijf uur hebben stilgestaan. Die zijn pas diep in de nacht aangekomen. Voor zo’n groep drukt dat de pret misschien even, maar dat zal niet lang duren. De sfeer is zó indrukwekkend. Het lijkt wel een interlandwedstrijd van het Nederlands elftal, in de goede tijd. Het is echt een thuiswedstrijd voor Max. Hij zei ook nog dat het fantastisch om te zien is en alleen maar extra motivatie geeft.” Qua nieuws gaat het vooral over de rijdersmarkt. Wat is jouw kijk erop?
“Het silly season is in alle hevigheid ontbrand. Ook omdat Lewis Hamilton nog altijd niet heeft bijgetekend bij Mercedes. Dat loopt nu al maanden, maar er schijnt wel schot in te zitten weer. Toto Wolff noemde het wederom een no-brainer. Gezien hoe Mercedes het merk Hamilton opbouwt en hoe ze op zijn image inhaken, zal het echt wel rondkomen. Al zei Wolff nog wel dat die verhalen over een jaarsalaris van 45 miljoen euro onzin zijn.” En Daniel Ricciardo bij Red Bull, en Kimi Räikkönen bij Ferrari?
“Van Ricciardo denk ik dat hij gewoon bijtekent. Hij heeft ogenschijnlijk geen andere optie. Voor Mercedes, en Hamilton, is Valtteri Bottas de ideale tweede rijder. Ferrari zou heel misschien kunnen, maar ik betwijfel dat Ricciardo daar in beeld is. Zelfs al zou Ferrari een optie hebben, zouden ze hem echt herenigen met Sebastian Vettel? Charles Leclerc wordt er nu ook volop genoemd als vervanger van Räikkönen. Ik zou het toejuichen als Ferrari het doet en eindelijk eens van die conservatieve handelswijze afstapt, maar ja… Teambaas Maurizio Arrivabene is zo conservatief – waarom ga je anders zo lang met Räikkönen door? – dat ik toch twijfels heb.” Waar niemand aan twijfelt: dat Red Bull daar een geweldig evenement neerzet. Een voorbeeld voor andere Europese races, en precies wat Liberty Media graag ziet?
“Honderd procent. Je ziet aan alles dat Red Bull geniaal is in het marketen van evenementen en vermaken van mensen. Er is geen Grand Prix waar zoveel voor de fans wordt gedaan als hier. Niemand hoeft zich te vervelen, de sfeer is gemoedelijk en je kan – in tegenstelling tot op die megalomane Tilke-dromes – vrijwel overal rondom de baan te voet komen. Ik was niet in Paul Ricard, maar van wat ik heb gehoord is het contrast enorm qua hoe alles geregeld is, waaronder het verkeer. Dit is écht een voorbeeldrace.”