In de rubriek Even vragen aan… spreken we vanwege onze dubbele bezetting in Hockenheim dit keer ter plaatse met elkaar over hoe het weekend tot op heden verloopt. Verslaggever Eelco den Boer over de snelste tijd en pech van Max Verstappen, de contractverlengingen bij Mercedes en de misschien wel laatste Duitse Grand Prix.
“Red Bull staat er toch goed voor, getuige Verstappens snelste tijd, en die van Daniel Ricciardo in de ochtendtraining. Verrassend, gezien wat Max voor het weekend aankaartte, al werd door buitenstaanders al gesuggereerd dat Red Bull wel eens sterk kon zijn. Max vertelde donderdag in gesprek met de Nederlandse pers nog dat ie dacht dat Ferrari en Mercedes recentelijk een grotere stap hadden gezet, maar nu lijkt Red Bull er toch weer bij te zitten. Max had wel last van een olielek in de tweede training, maar kon op het eind weer naar buiten. Ricciardo deed ondertussen de long runs, die Max nog niet echt heeft gedaan. Zoals Max na de trainingen aangaf blijft het afwachten of ze er zaterdag nog zo bij staan.” We zien bij Red Bull wel vaker (kleine) problemen in de trainingen.
“Ze zitten, denk ik, erg op het randje met de auto. Ze hebben immers niks te verliezen en kunnen risico nemen, terwijl Mercedes en Ferrari iets meer veiligheid inbouwen met oog op de titelstrijd.” Dan de Duitse Grand Prix. Dit kan wel eens de laatste zijn, toch?
“In de racereportage in ons magazine, dat na Hongarije uitkomt, gaat het daar uitgebreid over, maar kort: iedereen is het erover eens dat er één reden voor is, en dat is geld. Alles is goed georganiseerd, de belangstelling is er in Duitsland – de Formule 1-kijkcijfers van RTL nemen zelfs toe – en aan het circuit ligt het niet. We hebben hier dit jaar geweldige DTM-races gezien en hoewel Hockenheim niet meer het karakter van weleer heeft, vinden alle coureurs het een leuke baan. Het ontbreekt simpelweg aan financiële steun van de deelstaat.” De tribunes leken wel leeg.
“Het zag er niet druk uit, maar veel fans zochten de schaduw op. De verwachting is dat het zaterdag en zondag ouderwets druk wordt. De race is ook uitverkocht.” Lewis Hamilton en Valtteri Bottas dan, die hebben bijgetekend. Groot nieuws?
“Nou, het is weinig verrassend. Hamilton heeft tot en met eind 2020 bijgetekend, met oog op de onduidelijkheid om de nieuwe regels voor 2021 en toewijding van de teams. Bottas heeft een deal voor 2019 en optie voor 2020. Hij wil er alles aan doen te bewijzen dat die optie gelicht moet worden. Volgens teambaas Toto Wolff had Bottas aan kop in het WK kunnen staan als Mercedes minder fouten had gemaakt en Bottas minder pech had gehad. Hij lijkt dus steviger in het zadel te zitten dan vorig jaar, toen hij ook maar één jaar erbij kreeg. Beide coureurs spraken trouwens uit dat duidelijkheid ook goed voor het team is: blijkbaar waren er intern toch geruchten of ze zouden blijven en wie zou komen, dat soort zaken.”