Even vragen aan… Eelco den Boer in Paul Ricard: ‘Voor Ricciardo gaat de keuze tussen geld of een titelkans’
Sutton Images
Daan de Geus
22 juni 2018
In de rubriek Even vragen aan… bellen we met onze verslaggever ter plaatse om bij te praten over hoe het Grand Prix-weekend verloopt. Vanuit Paul Ricard hebben we Eelco den Boer aan de lijn over het op gang gekomen silly season, McLarens problemen en de terugkeer van de Formule 1 in Frankrijk.
Met de bevestiging dat Red Bull met Honda-motoren gaat rijden, draait nu de rijdersmarkt op volle toeren. Wie zijn de hoofdrolspelers?
“Weinig verrassend: Daniel Ricciardo en Fernando Alonso. Met Alonso gaat het over wat ie wil nu hij Le Mans heeft gewonnen. Hij zegt er niet uit te zijn, wil eerst bijkomen en pas daarna naar de toekomst kijken. Ricciardo wacht bij Red Bull af welke kansen zich verder voordoen.” Wat zijn Ricciardo’s opties?
“Eigenlijk gaat het om de keuze: geld, of kans op het kampioenschap. Voor dat laatste moet hij bij Red Bull blijven of naar Ferrari of Mercedes, maar de vraag is hoeveel interesse die laatste twee écht hebben. Als hij weg wil, zijn Renault en McLaren serieuzere opties. Toen hij werd gevraagd of z’n manager contact met McLaren heeft, lachte hij dat hij dat niet wist, maar hij weet het natuurlijk best. Zo’n stap naar Renault of Mercedes kán goed uitpakken, zie Lewis Hamilton naar Mercedes in 2013, al denk ik dat Mercedes er beter voor stond dan Renault, om over McLaren maar te zwijgen. Ik denk dat Ricciardo niet per se het onderste uit de kan wil, maar gewoon een deal bij een team waar hij vertrouwen in heeft.” Toch over McLaren, het lijkt chaos, met berichten over onvrede bij het personeel, dat voor goed werk beloond zou worden met chocoladerepen…
“Gênant natuurlijk voor McLaren, zo’n verhaal. Het gaat daar duidelijk niet de goede kant op. Daarom kijken ze naar Indy en Le Mans, om af te leiden. De stap vooruit is ook met de Renault-motor niet gekomen. Ik heb donderdag Stoffel Vandoorne gesproken, die is kalm als altijd. Daar kun je niet echt iets aan aflezen.” Moet Stoffel zich zorgen maken om z’n zitje?
“Ik denk dat het meevalt, omdat het niet zo’n gewilde plek is. Dat is misschien wel zijn redding, zeker als Alonso vertrekt, dan zal McLaren continuïteit willen. Ik zie Alonso trouwens niet bij McLaren blijven. Een ander team? Tsja, welk team… Ik denk dat het IndyCar wordt.” Hebben we op de baan al een duidelijk competitief plaatje gezien?
“Ik denk dat van vandaag op zaterdag veel kan veranderen. Je zag veel foutjes van de coureurs. Het was echt een kennismaking in plaats van voor de ideale set-up gaan, maar de teams krijgen het wel onder de knie en dan staan gewoon de beste auto’s weer vooraan. De gebruikelijke drie teams dus, met Mercedes erg sterk vandaag.” Er staan enorme files richting Paul Ricard. Dat wordt (gekscherend of niet) als bewijs genoemd dat Zandvoort Assen dan ook wel kan. Een eerlijke vergelijking?
“Over die files: sorry, maar er zijn hier alsnog een stuk meer toegangswegen dan in Zandvoort. Hier hebben mensen twee uur in de file gestaan en de eerste training gemist. Dan baal je als je een weekendkaart van tweehonderd euro hebt. Geen goede publiciteit ook… Qua Zandvoort, het gaat om meer dan toegangswegen, ook de paddock moet groter. Die is hier enorm, ik denk dat je in Zandvoort nog niet de helft kwijt kan van wat hier staat. Verder zijn bezoekers geen doorslaggevende factor voor het houden van een race. Niet voor de sport zelf, althans. De organisatie moet het met bezoekers terugverdienen, de Formule 1 krijgt toch wel betaald. Dat gezegd, leeft de race hier wel echt.”
Met de bevestiging dat Red Bull met Honda-motoren gaat rijden, draait nu de rijdersmarkt op volle toeren. Wie zijn de hoofdrolspelers?
“Weinig verrassend: Daniel Ricciardo en Fernando Alonso. Met Alonso gaat het over wat ie wil nu hij Le Mans heeft gewonnen. Hij zegt er niet uit te zijn, wil eerst bijkomen en pas daarna naar de toekomst kijken. Ricciardo wacht bij Red Bull af welke kansen zich verder voordoen.” Wat zijn Ricciardo’s opties?
“Eigenlijk gaat het om de keuze: geld, of kans op het kampioenschap. Voor dat laatste moet hij bij Red Bull blijven of naar Ferrari of Mercedes, maar de vraag is hoeveel interesse die laatste twee écht hebben. Als hij weg wil, zijn Renault en McLaren serieuzere opties. Toen hij werd gevraagd of z’n manager contact met McLaren heeft, lachte hij dat hij dat niet wist, maar hij weet het natuurlijk best. Zo’n stap naar Renault of Mercedes kán goed uitpakken, zie Lewis Hamilton naar Mercedes in 2013, al denk ik dat Mercedes er beter voor stond dan Renault, om over McLaren maar te zwijgen. Ik denk dat Ricciardo niet per se het onderste uit de kan wil, maar gewoon een deal bij een team waar hij vertrouwen in heeft.” Toch over McLaren, het lijkt chaos, met berichten over onvrede bij het personeel, dat voor goed werk beloond zou worden met chocoladerepen…
“Gênant natuurlijk voor McLaren, zo’n verhaal. Het gaat daar duidelijk niet de goede kant op. Daarom kijken ze naar Indy en Le Mans, om af te leiden. De stap vooruit is ook met de Renault-motor niet gekomen. Ik heb donderdag Stoffel Vandoorne gesproken, die is kalm als altijd. Daar kun je niet echt iets aan aflezen.” Moet Stoffel zich zorgen maken om z’n zitje?
“Ik denk dat het meevalt, omdat het niet zo’n gewilde plek is. Dat is misschien wel zijn redding, zeker als Alonso vertrekt, dan zal McLaren continuïteit willen. Ik zie Alonso trouwens niet bij McLaren blijven. Een ander team? Tsja, welk team… Ik denk dat het IndyCar wordt.” Hebben we op de baan al een duidelijk competitief plaatje gezien?
“Ik denk dat van vandaag op zaterdag veel kan veranderen. Je zag veel foutjes van de coureurs. Het was echt een kennismaking in plaats van voor de ideale set-up gaan, maar de teams krijgen het wel onder de knie en dan staan gewoon de beste auto’s weer vooraan. De gebruikelijke drie teams dus, met Mercedes erg sterk vandaag.” Er staan enorme files richting Paul Ricard. Dat wordt (gekscherend of niet) als bewijs genoemd dat Zandvoort Assen dan ook wel kan. Een eerlijke vergelijking?
“Over die files: sorry, maar er zijn hier alsnog een stuk meer toegangswegen dan in Zandvoort. Hier hebben mensen twee uur in de file gestaan en de eerste training gemist. Dan baal je als je een weekendkaart van tweehonderd euro hebt. Geen goede publiciteit ook… Qua Zandvoort, het gaat om meer dan toegangswegen, ook de paddock moet groter. Die is hier enorm, ik denk dat je in Zandvoort nog niet de helft kwijt kan van wat hier staat. Verder zijn bezoekers geen doorslaggevende factor voor het houden van een race. Niet voor de sport zelf, althans. De organisatie moet het met bezoekers terugverdienen, de Formule 1 krijgt toch wel betaald. Dat gezegd, leeft de race hier wel echt.”
Gerelateerd nieuws
‘Red Bull weigerde Tsunoda te laten gaan, ondanks interesse van andere teams’
24 december 2024 08:00 - Nieuws
Marko bekritiseert ‘subjectieve Britse pers’ na titelzege Verstappen
23 december 2024 19:00 - Nieuws
Voormalig Red Bull-coureurs naar Cadillac? ‘Zou me niks verbazen’, zegt Horner
23 december 2024 13:00 - Nieuws
Max Verstappen blikt terug: ‘Er is trammelant in het team geweest, honderd procent’
22 december 2024 16:19 - Nieuws