In de rubriek Even vragen aan… bellen we met onze verslaggever ter plaatse om bij te praten over hoe het Grand Prix-weekend verloopt. Vanuit het Russische Sotsji hebben we Eelco den Boer aan de lijn over de stand vooraan het veld, de motorwissels bij Red Bull, de nieuwe Honda-motor van Toro Rosso en het laatste nieuws op de rijdersmarkt.
Eelco, veel coureurs zijn geen fan van het Sochi Autodrom. De omgeving in het oude Olympisch dorp is ook wat kunstmatig. Leeft de race wel een beetje?
“De Russen lopen steeds meer warm voor de Formule 1. Buitenlandse fans zie je niet zo veel. Waar het elders haast onmogelijk is aan Nederlanders te ontkomen, moet je er hier goed naar zoeken. Het is niet de meest inspirerende omgeving, met veel asfalt en kolossale stadions, maar de faciliteiten zijn uitstekend en er is rond het circuit genoeg te doen. En omdat er steeds meer publiek op afkomt, wordt het ook in de stad steeds levendiger. En met de stad bedoelen we dan eigenlijk het dorp Adler waar het Olympisch park is opgetrokken, Sotsji zelf ligt dertig kilometer verderop.”
Hoe ziet het er op de baan uit tussen Mercedes en Ferrari? En wat zijn Red Bulls kansen met de gridstraffen dit weekend?
“Mercedes is de favoriet, al weigert teambaas Toto Wolff dat zo te zien. Alle vier voorgaande edities van de Grand Prix van Rusland werden door Mercedes gewonnen. Maar Ferrari was er vorig jaar al dichtbij en lijkt dit jaar telkens meer in petto te hebben, dus het is zeker geen gelopen race. Red Bull verwacht weinig op dit circuit en koos er daarom ook voor hier de gridstraffen te incasseren, maar het tempo in de vrije trainingen was zeker niet slecht. Echter, schroeven Mercedes en Ferrari de motor altijd nog wat op in de kwalificatie, dus zou de vijfde en zesde plaats waarschijnlijk het hoogst haalbare zijn. Daar moeten Max Verstappen en Daniel Ricciardo nu wat harder voor werken in de race, maar er zijn zeker kansen voor een mooie inhaalrace.”
Renault-topman Cyril Abiteboul reageerde gepikeerd op uitlatingen van Verstappen over de motor. Wat speelt daar?
“De relatie tussen Red Bull en Renault is al jaren slecht en wordt er niet beter op nu de overeenkomst ten einde loopt. Daniel Ricciardo stapt over naar het fabrieksteam, dus houdt zijn mond over de krachtbron, maar Max Verstappen steekt zijn mening over de Franse motorleverancier niet onder stoelen of banken. Daar vinden ze bij Renault niet zo sympathiek, volgens Abiteboul moet Verstappen er maar mee leren leven en zich richten op de zaken die hij zelf in de hand heeft. Dat is nogal kort door de bocht, want de kritiek van Verstappen op Renault is natuurlijk niet ongegrond.”
Toro Rosso rijdt met een nieuwe Honda-motor. Valt daar al iets over te zeggen?
“Honda gebruikt de laatste races van 2018 om te experimenteren voor 2019. Het is lastig in te schatten waar ze zich precies op richten, maar het is in ieder geval positief dat er verder vooruit wordt gekeken. Verstappen is ervan overtuigd dat Red Bull volgend jaar met Honda voor Renault zal staan. Qua topsnelheid lijkt Honda de aansluiting al bijna te hebben gevonden.”
Haas gaat in 2019 verder met Kevin Magnussen en Romain Grosjean. Dat zijn weer twee zitjes gevuld. Wat speelt er nog op de rijdersmarkt?
“Na een tumultueuze zomer met veel transfers zorgt Haas voor wat continuïteit. Grosjean en Magnussen doen het over het algemeen prima en voelen zich goed thuis bij het team, dus het is logisch dat ze blijven. Sergio Pérez heeft inmiddels gezegd bij Force India te blijven en krijgt daar ongetwijfeld gezelschap van Lance Stroll, maar het team wil nog even wachten met de officiële bevestigingen. Waarschijnlijk om eerst alle losse eindjes van de overname weg te werken. Voor Esteban Ocon blijft dan alleen Williams nog over als optie om volgend jaar in de Formule 1 actief te blijven. Bij Toro Rosso zijn ook nog stoeltjes vrij, maar Red Bull wil geen Mercedes-junior in zijn talententeam. Voormalig Mercedes-talent Pascal Wehrlein was wel een kandidaat, maar het lijkt er steeds meer op dat Daniil Kvyat terugkeert en Brendon Hartley mag blijven.”