
Kruip in de huid van een Formule 1-coureur in de nieuwe game F1 2017.
Maar bij de start gaat het al mis. Ik laat de koppeling te vroeg los en heb niet de mazzel die Valtteri Bottas had om in het startschot te vallen. In plaats van het beste ervan te maken en vol door te knallen, hou ik van schrik in, dus heb ik niet eens voordeel van de valse start. Nadeel wel, want ik krijg direct een drivetroughpenalty. Niet dat het veel invloed zal hebben op mijn eindklassering aangezien ik de rest van het veld amper kan volgen. Zowaar heb ik aan het eind van de eerste ronde nog een beetje aansluiting, maar nadat ik mijn straf inlos kom ik in niemandsland terecht. Met niets meer te verliezen, ga ik op zoek naar de limieten en daar al snel overheen. Het lijkt meer op grasmaaierracen dan Formule 1. Met nog een ronde te gaan, gaat het bij het uitkomen van de laatste bocht voor de zoveelste keer mis. Door mijn spin word ik op nog een ronde achterstand gezet. Voordeel daarvan is dat ik word afgevlagd en de anderen niet hoeven te wachten tot ik als laatste klungelend mijn slotronde voltooi. Gedesillusioneerd druip ik af. Geen zin in een praatje met de pers, of een verrassingsoptreden van Di-rect. En toch smaakt het naar meer, maar dan moet ik eerst veel oefenen. Na de vakantie dan.

F1 2017 bevat naast het huidige startveld ook een elftal ‘klassiekers’.
Verwonderlijk is het ook niet dat ik er op Zandvoort niet aan te pas kom. Naast de pers is ook de gamecommunity uitgenodigd. En zij hebben natuurlijk geen hulpmiddelen nodig. Dus geen ABS en traction control zoals ik gewend ben. In mijn luie stoel, inderdaad geen playseat maar gewoon met een controller in de hand, prefereer ik zelfs automatisch schakelen. Daar kom je natuurlijk niet ver mee als je opeens met de realiteit wordt geconfrontreerd. Voor zover een game realistisch kan worden genoemd. F1 2017 is geen racesimulator en moet ook minder fanatieke en vakkundige spelers aanspreken, maar slaagt er goed in de uitdaging van de sport voor iedereen tastbaar te maken. De carrièremodus is verder uitgebreid met mogelijkheden om de ontwikkeling van de auto aan te sturen en motoronderdelen te beheren. De schema’s zien er voor de leek even duizelingwekkend uit als de telemetrie in de echte racerij.

Met de ontwikkeling van de auto kun je als speler alle kanten op.
De Formule 1 doet daar nog een schepje bovenop door een Esports-competitie te lanceren. Door midden van kwalificatie-evenement, waarvan de eerste nu loopt, kunnen veertig spelers zich plaatsen voor de halve finales op 10 en 11 oktober in Londen. De toptwintig gaat door naar de finale op 24 en 25 november in Abu Dhabi. Op basis van drie races wordt daar de Esports-wereldkampioen gekroond in hetzelfde weekend dus dat ook de ‘echte’ Formule 1-wereldkampioen wordt gehuldigd.

Zijn collega Richard Verschoor is te gast bij de presentatie op Circuit Zandvoort. Bij binnenkomst wordt hem gevraagd of hij ook voor de competitie komt en moet de organisatie even ingefluisterd worden dat hij een van de talenten uit het Red Bull-programma is. Het valt ze ook niet erg kwalijk te nemen, er lopen talloze tieners met Red Bull-petjes rond en buiten Max Verstappen en de Formule 1 om blijft de aandacht voor autosport in Nederland nog beperkt. Al neemt het gelukkig wel toe. Verschoor verliest zijn duel met de snelste gamer, maar dat is zeker geen schande. Het is zijn eerste kennismaking met het spel, en ook de vorige editie heeft hij gemist. Als je een echte raceauto en de simulator van Red Bull tot je beschikking hebt, is de behoefte aan een racegame logischerwijs niet zo groot. Hoe geavanceerd die ook is. Verschoor geeft aan dat hij games wel eens gebruikt om inhaalacties uit te proberen. Lukt het niet, kun je een nieuwe poging wagen. In het echt werkt het zo niet, benadrukt hij tegenover de groep gamers die hem komt uitdagen. Spellen worden steeds serieuzer en realistischer, compleet met eigen competities, maar het blijft een andere wereld.
