F1 en Indycar delen data over cockpitbescherming
Indycar Media
Daan de Geus
1 mei 2018
De Formule 1 en Amerikaanse Indycar-klasse proberen van elkaars oplossingen voor cockpitbescherming te leren. De Formule 1 heeft dit jaar de halo geïntroduceerd, terwijl Indycar momenteel met het shield test.
Het shield of windscreen dat in Amerika wordt geëvalueerd, heeft veel weg van het cockpitschild waar ook in de Formule 1 aan is gewerkt. Voor de halo definitief de voorkeur kreeg, leek dit een goed alternatief. Red Bull kwam in 2016 al met een concept, maar staakte de ontwikkeling. In 2017 werd, nadat de introductie met de halo met een jaar was uitgesteld, vervolgens met een shield-concept getest door Ferrari, maar Sebastian Vettel werd er duizelig van en hield het na één rondje proberen al voor gezien.
Met de FIA die als regelgever van de Formule 1 destijds al wel over een schat aan informatie over de halo beschikte, waar uitvoerig mee was getest, was de keuze (relatief) snel gemaakt. Waar de Formule 1 met de halo nu over een cockpitbeschermingssyteem beschikt, bevindt Indycar zich nog in de testfase, maar aan de andere kant van de oceaan wordt dus juist een shield-concept getest. De halo beperkt het zicht namelijk te zeer op ovals, maar de tests met het windscreen verlopen vooralsnog grotendeels voorspoedig.
“We delen alles wat we leren ook met de Formule 1”, bevestigt Jeff Horton, de veiligheidsverantwoordelijke van de Amerikaanse raceklasse, daarbij in gesprek met Autosport. Anderzijds krijgt Indycar ook informatie over cockpitbescherming vanuit de Formule 1 en het FIA instituut voor veiligheid in de autosport. De FIA heeft geen zeggenschap over Indycar, maar er wordt zo dus wel regelmatig over gecommuniceerd.
“Wij begrijpen dus prima wat er goed en slecht is aan de halo, terwijl voor de Formule 1 hetzelfde geldt wat ons werk met het shield betreft.” Met de éénzitter-racerij die steeds meer aan cockpitbescherming doet, is dat ook niet vreemd. De Formule 1 heeft ook aangegeven dat het voor de toekomst blijft kijken naar manieren om de halo verder te ontwikkelen, maar ook nog altijd denkt over andere manieren om de coureurs betere hoofdbescherming te bieden. Gaan we het shield zodoende toch nog terugzien in de Formule 1?
Gerelateerd nieuws
Russell pleit opnieuw voor professionele stewards na controversiële duels
01 november 2024 12:30 - GP São Paulo
Overtreding kostenplafond: FIA heeft Honda en Alpine flinke boetes opgelegd
30 oktober 2024 10:00 - Nieuws
Leclerc mogelijk bestraft voor schelden: ‘Ik wil niet de Max-behandeling’
28 oktober 2024 10:30 - GP Mexico
‘FIA past regels aan na ‘verhitte discussie’ tussen Verstappen en Norris’
26 oktober 2024 21:30 - GP Mexico