‘F1 komt met plan om inhalen per 2019 makkelijker te maken’
Sutton Images
Daan de Geus
6 april 2018
Formule 1-eigenaar Liberty Media presenteert zaterdag samen met de FIA, de regelgever van de sport, een plan aan de teams om de inhaalproblematiek (deels) op te lossen. Per 2019 al, als het even kan.
Crisisberaad – zo noemt het Duitse Auto, Motor und Sport de meeting tussen de teams en top van de sport. Nadat het aantal inhaalacties in 2017 met de introductie van de nieuwe auto’s met bijna de helft kelderde, was de seizoensopener van 2018 ogenschijnlijk de druppel: het aantal inhaalacties was in Melbourne op de vinger van één hand te tellen, reden voor de belanghebbenden om aan de alarmbel te trekken. Ross Brawn, de sportief en technisch directeur van de Formule 1, verkondigde na de Grand Prix van Australië nog dat het oplossen van het inhaalprobleem tijd gaat kosten, maar zijn ‘studiegroep’ heeft nu toch al een aantal plannen klaarliggen. Het gaat daarbij naar verluidt om aanpassingen aan de voor- en achtervleugels. Daarnaast zou de sport het gebruik van DRS in de race verder willen vrijgeven. Voor- en achtervleugels
Volgens Auto, Motor und Sport willen Brawn en co. af van voorvleugels die uit te veel verschillende elementen bestaan. Minder complexe voorvleugels zouden relatief gezien ook minder last hebben van de turbulente lucht die van een voorgaande auto af komt, wat het makkelijker moet maken voor coureurs om elkaar te volgen. Wat de achtervleugel betreft ligt er een plan om het bovenste paneel dat openklapt als DRS wordt gebruikt, groter te maken. Dit moet ervoor zorgen dat het ‘DRS-effect’ (en dus het snelheidsverschil) groter wordt, wat inhalen makkelijk moet maken. Momenteel zou het openklappen van de achtervleugel zo’n twintig kilometer per uur winst opleveren, met dit idee moet dat naar 25 km/u gaan. Regeldruk
De FIA en Liberty Media hebben er bewust voor gekozen de plannen nu al aan de teams voor te leggen. Zolang er voor 30 april goedkeuring is van een meerderheid van de teams, kunnen de verandering immers per 2019 worden doorgevoerd. Na 30 april is er unanimiteit vereist om de wijzigingen er nog voor 2019 door te krijgen. Voor de FIA en Liberty Media zaterdag met de teams om tafel gaan om de inhaalproblemen op te lossen, presenteren ze vrijdag in de loop van de dag hun toekomstvisie voor de sport vanaf 2021 aan de teams en motorfabrikanten. Daarbij gaat het vooral om het nieuwe motorreglement en financiële afspraken binnen de sport. Lees ook – Verstappen pleit voor rigoureuze veranderingen: ‘Niet belangrijk wat wij als coureurs nou leuker vinden’
Crisisberaad – zo noemt het Duitse Auto, Motor und Sport de meeting tussen de teams en top van de sport. Nadat het aantal inhaalacties in 2017 met de introductie van de nieuwe auto’s met bijna de helft kelderde, was de seizoensopener van 2018 ogenschijnlijk de druppel: het aantal inhaalacties was in Melbourne op de vinger van één hand te tellen, reden voor de belanghebbenden om aan de alarmbel te trekken. Ross Brawn, de sportief en technisch directeur van de Formule 1, verkondigde na de Grand Prix van Australië nog dat het oplossen van het inhaalprobleem tijd gaat kosten, maar zijn ‘studiegroep’ heeft nu toch al een aantal plannen klaarliggen. Het gaat daarbij naar verluidt om aanpassingen aan de voor- en achtervleugels. Daarnaast zou de sport het gebruik van DRS in de race verder willen vrijgeven. Voor- en achtervleugels
Volgens Auto, Motor und Sport willen Brawn en co. af van voorvleugels die uit te veel verschillende elementen bestaan. Minder complexe voorvleugels zouden relatief gezien ook minder last hebben van de turbulente lucht die van een voorgaande auto af komt, wat het makkelijker moet maken voor coureurs om elkaar te volgen. Wat de achtervleugel betreft ligt er een plan om het bovenste paneel dat openklapt als DRS wordt gebruikt, groter te maken. Dit moet ervoor zorgen dat het ‘DRS-effect’ (en dus het snelheidsverschil) groter wordt, wat inhalen makkelijk moet maken. Momenteel zou het openklappen van de achtervleugel zo’n twintig kilometer per uur winst opleveren, met dit idee moet dat naar 25 km/u gaan. Regeldruk
De FIA en Liberty Media hebben er bewust voor gekozen de plannen nu al aan de teams voor te leggen. Zolang er voor 30 april goedkeuring is van een meerderheid van de teams, kunnen de verandering immers per 2019 worden doorgevoerd. Na 30 april is er unanimiteit vereist om de wijzigingen er nog voor 2019 door te krijgen. Voor de FIA en Liberty Media zaterdag met de teams om tafel gaan om de inhaalproblemen op te lossen, presenteren ze vrijdag in de loop van de dag hun toekomstvisie voor de sport vanaf 2021 aan de teams en motorfabrikanten. Daarbij gaat het vooral om het nieuwe motorreglement en financiële afspraken binnen de sport. Lees ook – Verstappen pleit voor rigoureuze veranderingen: ‘Niet belangrijk wat wij als coureurs nou leuker vinden’
Gerelateerd nieuws
Liberty Media verdedigt MotoGP-overname na EU-onderzoek: ‘Moet worden goedgekeurd’
20 december 2024 14:00 - Nieuws
‘MotoGP-overname door Liberty Media mogelijk in gevaar door EU-onderzoek’
13 december 2024 12:00 - Nieuws
Bizarre beelden op Yas Marina: Brad Pitt wint de GP van Abu Dhabi
09 december 2024 12:00 - GP Abu Dhabi
Michael Andretti reageert op General Motors-deal: ‘Ga voor ze juichen’
26 november 2024 19:00 - Nieuws