Sutton Images
Daan de Geus
1 april 2017
De FIA, Liberty Media, motorfabrikanten en andere belanghebbende hebben vrijdag een eerste stap gezet naar een nieuwe motorformule voor 2021 en daarna. De kernpunten? De motoren moeten simpeler en goedkoper worden.
Aan de huidige motorformule – met 1.6-liter hybride V6-turbokrachtbronnen – wordt nog tot en met 2020 vastgehouden, zo benadrukt de FIA in een verklaring, maar voor daarna is al wel in grote lijnen een opzet uitgedacht door de vrijdag in Parijs verzamelde partijen.
De FIA heeft deze in een aantal bullet points uiteengezet. De eerste daarvan is om ervoor te zorgen dat de Formule 1 de technische top van de autosport blijft en gelijktijdig als testbed fungeert voor technologie die relevant is voor straatauto’s.
Relevanter voor de teams, of in ieder geval de klantenteams, is het tweede punt: erop inzetten dat de toekomstige power units krachtig zijn, maar ook simpeler en goedkoper worden worden om te ontwikkelen en produceren dan de complexe en prijzige krachtbronnen van nu.
Het derde punt zal veel fans als muziek in de oren klinken, want er wordt ook op ingezet ‘het geluid te verbeteren’. Het laatste punt zal zowel fans als de coureurs kunnen bekoren, want er is ook een uitgesproken wens om motoren te introduceren waarmee ‘continu harder gepusht’ kan worden. Dit refereert vermoedelijk aan potentiële afspraken over het brandstofgebruik en restricties daaromtrent.
Zoals gezegd is dit allemaal wel toekomstmuziek, want tot en met 2020 wordt nog gewoon met de in 2014 geïntroduceerde V6-motoren geracet. Daarnaast moeten de nieuwe ideeën nog geconcretiseerd worden in een daadwerkelijke motorformule. FIA-president Jean Todt laat echter weten erg blij te zijn met de vooruitgang die is gemaakt en dat er consensus was over welke kant het op moet.
Onder de partijen die aanwezig waren, hoort natuurlijk de FIA als technische en sportieve regelgever. De commerciële uitbater Liberty Media was uiteraard ook vertegenwoordigd, terwijl de huidige motorfabrikanten (Mercedes, Ferrari, Renault en Honda) eveneens aanschoven, net als afgezanten van enkele andere autofabrikanten en onafhankelijke motorbouwers.
Gerelateerd nieuws
Sainz over naderend afscheid: ‘Blijf een Ferrari-coureur tot aan de allerlaatste bocht’
21 november 2024 17:00 - GP Las Vegas
FIA verbiedt trucje met skid blocks: Nieuwe technische richtlijnen ingevoerd
21 november 2024 12:00 - GP Las Vegas
‘Niet Guanyu Zhou, maar Arthur Leclerc op de reservebank bij Ferrari’
20 november 2024 11:30 - Nieuws
Nederlandse Ferrari-ingenieur neemt stratencircuit Las Vegas onder de loep
20 november 2024 07:00 - GP Las Vegas