
Renaults Cyril Abiteboul met Mercedes-chef Toto Wolff. ©Racepictures.

De Renault V6-krachtbron.
Het tokensysteem werd gelijktijdig geïntroduceerd met de entree van de hybride V6-turbokrachtbronnen in 2014. Tokens zijn een soort virtuele valuta, ’tegoedbonnetjes’ die motorfabrikanten moeten inwisselen voor het mogen maken van verbeteringen aan hun krachtbronnen. Het aantal tokens is voor 2016 op 32 vastgesteld, hetzelfde aantal als de fabrikanten – met uitzondering van nieuwkomer Honda – voor 2015 hadden. Vanaf 2017 zou het aantal tokens vervolgens per jaar naar beneden worden bijgesteld, om de kosten van de doorontwikkeling van motoren te beperken. De enige beperking die na 2016 nog geldt als het tokensysteem geschrapt wordt, zijn de restricties die gelden voor het aantal motoren en de motorcomponenten die per coureur per seizoen mogen worden gebruikt. Conform het reglement mag elke coureur maar vier krachtbronnen per seizoen gebruiken en motorfabrikanten kunnen alleen updates introduceren als er nieuwe krachtbronnen (of nieuwe motorcomponenten) worden ingezet. Met het toekomstige vrijgeven van de doorontwikkeling van motoren, kunnen de kosten ook weer flink stijgen. Een recente maar nog niet geratificeerde afspraak voor een maximumbedrag voor klantenmotoren moet echter voorkomen dat klantenteams hier de dupe van worden. Aangezien alle motorfabrikanten sinds de overname van Lotus door Renault echter weer fabrieksteams hebben, met McLaren het de facto fabrieksteam van Honda, kunnen de extra kosten bovendien door de fabrikanten gerechtvaardigd worden als investeringen in hun fabrieksformaties.