Motorsport Images
Nyck de Vries heeft als eerste Nederlander ooit beslag gelegd op de titel in de klasse net onder de Formule 1, ongeacht of die nou GP2, Formule 3000 of (zoals zowel vroeger als nu) Formule 2 heet. “Ik weet m’n eigen waarde.”
Door André Venema en Daan de Geus
Blij is hij zeker, de 24-jarige coureur uit Sneek, maar euforisch wil De Vries zichzelf nog niet noemen. “Dat gevoel ontbreekt nog een beetje, maar dat komt denk ik ook omdat het voelt als leveren, als doen wat van me werd verwacht. En doen wat ik van mezelf had verwacht.”
De Vries was een wonderkind in de karts, maar in de autosport had hij het lang lastiger. Zijn eerste twee autosportseizoenen leverden wel zeges, maar geen titels op. Die won hij pas weer in 2014, zijn derde jaar in de auto’s, in de Formule Renault 2.0 Euro en ALPS.
Het betekende nog een jaar in de kraamkamer onder de koningsklasse voor De Vries, die wist dat hem maar één ding te doen stond: winnen. Na een lastig 2018 met PREMA keerde hij terug bij oude liefde ART, hem nog bekend uit de GP3. De hereniging werd een succes, met de titel die een raceweekend voor het eind al binnen is. Lees ook: Superieure Nyck de Vries verovert titel in Formule 2 “Ik ben echt blij dat ik dit met ART heb kunnen doen, want we hadden samen unfinished business en ik waardeer het vertrouwen dat ze in me hebben ook zeer”, benadrukt De Vries, die erkent dat ‘vorig jaar als een gemiste kans voelde’. “Maar daar reken ik mezelf op af. Dit jaar was m’n tweede kans, en die heb ik met beide handen gegrepen.” De teller staat dit seizoen op vier zeges voor De Vries, waaronder in de hoofdrace in Sotsji. “Zo heb ik de titel in stijl gepakt”, haalt hij aan. “Onze laatste zege hiervoor stamde alweer uit Paul Ricard. Daarna waren we wel heel regelmatig , hebben consistent podiumplekken gepakt, maar ik ben blij het dit weekend afgemaakt te hebben.” Formule E
Er wacht De Vries immers een drukke periode, met zijn simulatorwerk voor het Mercedes Formule 1-team, racen in het World Endurance Championship én natuurlijk zich voorbereiden op zijn Formule E-avontuur met Mercedes. “Dus mentaal is het fijn dit nu verder niet in m’n hoofd te hebben.” De Vries’ stap naar de Formule E heeft de nodige reacties opgeroepen. Waar voorgangers als Russell, Charles Leclerc en (toen nog in de GP2) Pierre Gasly doorstroomden naar de Formule 1, doet De Vries dat (nog?) niet. En dat terwijl de huidige nummer twee Nicholas Latifi in 2020 – zo is een publiek geheim – voor Williams rijdt. Bij De Vries is echter geen sprake van jaloezie of afgunst. “Ik ben oprecht heel dankbaar voor de kans die ik bij Mercedes heb gekregen, want de hele Formule 1-markt zit op slot, er was geen realistische kans. Ja, Latifi gaat Formule 1 rijden, maar wel op een iets andere manier”, verwijst hij naar de financiële armslag van de Canadees. ‘Ik weet m’n waarde’
Dat De Vries kampioen is geworden in een jaar waarin het veld volgens sommigen – waaronder Red Bull-teambaas Christian Horner – niet op z’n sterkst was, daar tilt hij niet te zwaar aan. “Iedereen mag z’n mening hebben. Dat mag ie zeggen. Maar ja, Albon (nu Red Bull-coureur) is geen kampioen geworden en ook geen tweede…” “Als je de carrières van Albon en mij naast elkaar legt, heb ik niks van hard feelings ofzo. Ik weet m’n eigen waarde”, verklaart De Vries. “Naar mijn mening zijn Lewis Hamilton, Max Verstappen en Leclerc de drie beste coureurs in de Formule 1. Die steken er bovenuit. Maar de rest? Daar doe ik echt niet heel veel voor onder.” “Ik ben met die jongens opgegroeid; de ene keer won de een, de andere keer de ander. Lando Norris (nu McLaren-coureur) won vorig jaar één F2-race, ik drie. Maar ja, ik maakte toen te veel fouten. Anders hadden we makkelijk in de top drie kunnen finishen. Dat heb ik niet gedaan, maar daarom ben ik ook zo blij dat ik het nu wél gedaan heb.” Het is voor nu ook gewoon genieten. Zij het nog geen feest, met zijn drukke schema voor de boeg. “Dat komt in december wel. Maar ik ben echt heel blij met het kampioenschap, de kansen die ik nu krijg en mijn carrière – en dat we hier nu staan. Ik zou het graag vieren, maar het leven gaat verder. Het volgende hoofdstuk is al begonnen.” Lees ook: Nyck de Vries met Mercedes in Formule E: ‘Dit is een spannend project’
Jaren met wisselend succes volgden in de Renault 3.5, GP3 en vervolgens vanaf 2017 de Formule 2. Na zijn debuutjaar had 2018 ‘zijn’ seizoen moeten worden, maar De Vries legde het af tegen George Russell, Lando Norris en Alex Albon en finishte als vierde, terwijl de gehele top drie voor 2019 naar de Formule 1 promoveerde.
‘Heb tweede kans gegrepen’
Het betekende nog een jaar in de kraamkamer onder de koningsklasse voor De Vries, die wist dat hem maar één ding te doen stond: winnen. Na een lastig 2018 met PREMA keerde hij terug bij oude liefde ART, hem nog bekend uit de GP3. De hereniging werd een succes, met de titel die een raceweekend voor het eind al binnen is. Lees ook: Superieure Nyck de Vries verovert titel in Formule 2 “Ik ben echt blij dat ik dit met ART heb kunnen doen, want we hadden samen unfinished business en ik waardeer het vertrouwen dat ze in me hebben ook zeer”, benadrukt De Vries, die erkent dat ‘vorig jaar als een gemiste kans voelde’. “Maar daar reken ik mezelf op af. Dit jaar was m’n tweede kans, en die heb ik met beide handen gegrepen.” De teller staat dit seizoen op vier zeges voor De Vries, waaronder in de hoofdrace in Sotsji. “Zo heb ik de titel in stijl gepakt”, haalt hij aan. “Onze laatste zege hiervoor stamde alweer uit Paul Ricard. Daarna waren we wel heel regelmatig , hebben consistent podiumplekken gepakt, maar ik ben blij het dit weekend afgemaakt te hebben.” Formule E
Er wacht De Vries immers een drukke periode, met zijn simulatorwerk voor het Mercedes Formule 1-team, racen in het World Endurance Championship én natuurlijk zich voorbereiden op zijn Formule E-avontuur met Mercedes. “Dus mentaal is het fijn dit nu verder niet in m’n hoofd te hebben.” De Vries’ stap naar de Formule E heeft de nodige reacties opgeroepen. Waar voorgangers als Russell, Charles Leclerc en (toen nog in de GP2) Pierre Gasly doorstroomden naar de Formule 1, doet De Vries dat (nog?) niet. En dat terwijl de huidige nummer twee Nicholas Latifi in 2020 – zo is een publiek geheim – voor Williams rijdt. Bij De Vries is echter geen sprake van jaloezie of afgunst. “Ik ben oprecht heel dankbaar voor de kans die ik bij Mercedes heb gekregen, want de hele Formule 1-markt zit op slot, er was geen realistische kans. Ja, Latifi gaat Formule 1 rijden, maar wel op een iets andere manier”, verwijst hij naar de financiële armslag van de Canadees. ‘Ik weet m’n waarde’
Dat De Vries kampioen is geworden in een jaar waarin het veld volgens sommigen – waaronder Red Bull-teambaas Christian Horner – niet op z’n sterkst was, daar tilt hij niet te zwaar aan. “Iedereen mag z’n mening hebben. Dat mag ie zeggen. Maar ja, Albon (nu Red Bull-coureur) is geen kampioen geworden en ook geen tweede…” “Als je de carrières van Albon en mij naast elkaar legt, heb ik niks van hard feelings ofzo. Ik weet m’n eigen waarde”, verklaart De Vries. “Naar mijn mening zijn Lewis Hamilton, Max Verstappen en Leclerc de drie beste coureurs in de Formule 1. Die steken er bovenuit. Maar de rest? Daar doe ik echt niet heel veel voor onder.” “Ik ben met die jongens opgegroeid; de ene keer won de een, de andere keer de ander. Lando Norris (nu McLaren-coureur) won vorig jaar één F2-race, ik drie. Maar ja, ik maakte toen te veel fouten. Anders hadden we makkelijk in de top drie kunnen finishen. Dat heb ik niet gedaan, maar daarom ben ik ook zo blij dat ik het nu wél gedaan heb.” Het is voor nu ook gewoon genieten. Zij het nog geen feest, met zijn drukke schema voor de boeg. “Dat komt in december wel. Maar ik ben echt heel blij met het kampioenschap, de kansen die ik nu krijg en mijn carrière – en dat we hier nu staan. Ik zou het graag vieren, maar het leven gaat verder. Het volgende hoofdstuk is al begonnen.” Lees ook: Nyck de Vries met Mercedes in Formule E: ‘Dit is een spannend project’