Zaterdagavond was er nog altijd geen overeenstemming bereikt inzake de gedeeltelijke homologatie van de motoren. Dit betekent dat de renstallen er vandaag in Magny-Cours uit moeten komen, anders wordt de volledige enginefreeze doorgevoerd.


Max Mosley heeft met de teams afgesproken dat de deadline is gesteld op zondagmiddag 16:00 uur. In feite komt het er op neer dat er voor het begin van de race een overeenkomst moet zijn, daarna is er geen tijd meer.

Zoals bekend is iedereen het eens met de technische zijde van het Indianapolis Agreement. Het struikelblok blijft de levering van motoren aan de kleine(re) teams. Nog altijd weigeren BMW en Mercedes in navolging van Honda en Toyota een tweede renstal van motoren te voorzien.

Mosley heeft de fabrikanten daarop verteld dat de zij een onafhankelijke motorfirma van subsidie moeten voorzien. Dit betekent dat de vier leveranciers samen overeen moeten komen om gedurende vijf jaar jaarlijks een bedrag van vijftien miljoen euro over te maken naar de de partij die de door de FIA uitgeschreven tender wint.

Deze motorleverancier verkoopt de motoren dan door aan de teams die een samenwerking aan willen gaan. Een bedrag van rond de tien miljoen is het meest waarschijnlijk, de valuta dollar en euro worden beiden genoemd. Voor dit bedrag worden dan per jaar rond de veertig motoren geleverd, voor het testwerk en de Grand Prix-weekends.

In het motorhome van Honda is gisteren na de kwalificatie opnieuw overleg gevoerd. Het werd een weinig constructieve vergadering. De fabrikanten hebben tien miljoen euro/dollar per jaar geboden voor de subsidiepot. Bovendien is er opnieuw gevraagd om de deadline op te schuiven. FIA-voorzitter Mosley, aanwezig bij de vergadering, heeft beide eisen niet ingewilligd.

MF1 Racing-teambaas Colin Kolles was zo teleurgesteld in de houding van de fabrikant dat hij na het verzoek om de deadline te verzetten boos de vergadering heeft verlaten. Kolles heeft meermaals duidelijk gemaakt dat de fabrikanten in Indianapolis van alles hebben beloofd, maar dat die belofte nu niet wordt nagekomen.

In principe is de enige mogelijkheid om de vrede te bewaren een aanbod van de fabrikanten om het gevraagde geldbedrag van vijftien miljoen euro/dollar per jaar te storten in het Engine Fund. Pas als de legaliteit van de afspraken vervolgens door de FIA is gewaarborgd, zullen MF1 Racing en Prodrive tekenen. Ferrari, Red Bull en Scuderia Toro Rosso hebben eveneens nog niet getekend. Maar waarschijnlijk zullen ze dit wel doen zodra de FIA tevreden is met de garanties van de fabrikanten.

Verschillende bronnen hebben FORMULE 1 RaceReport-redacteur Adam Cooper gemeld dat Bernie Ecclestone nog enkele ijzers in het vuur heeft en dat hij er voor zal zorgen dat er ’iets’ overeen wordt gekomen zondag. Bijvoorbeeld door de gedachte achter het fonds ietwat te veranderen. Ook zijn er geruchten dat er wordt gesproken over een nieuw voorstel. Daarin zou staan dat de ontwikkeling doorgaat tot het einde van het seizoen, waarna de homologatie pas op dat moment van kracht wordt.

FORMULE 1 RaceReport nam zaterdagavond poolshoogte bij Mosley, de FIA-president. ,,Er is wel wat progressie geboekt, dus er is nog van alles mogelijk. Het is een kwestie van afwachten. Maar volgens mij is het wel duidelijk dat we dit dilemma snel op moeten lossen. Dat moet dan wel gebeuren voor de race, maar we hebben zondagochtend nog wel even de tijd.”

Mosley bevestigt dat het voorstel van tien miljoen euro/dollar subsidie, in combinatie met een iets duurdere prijs voor de kleine teams, niet genoeg was. ,,Zij hadden het over een storting van tien miljoen en dan zouden de renstallen voor elf miljoen dertig motoren krijgen. Dat willen we niet. Vijftien miljoen in het fonds, en dan veertig motoren voor de prijs van tien miljoen. Dat is ons standpunt.”

Eén van de redenen waarom de fabrikanten zo voorzichtig zijn met hun geld is het feit dat ze (nog) niet weten bij wie het terechtkomt. Mosley heeft hen daarop duidelijk gemaakt dat het nu even niet belangrijk is wie de tender wint.

De grote vrees is echter dat het geld toekomst aan Flavio Briatore en zijn Supertec/Mecachrome-organisatie, zoals wij vrijdag al exclusief konden melden, en dat Cosworth dan met lege handen staat.

En dat is niet het scenario dat de fabrikanten graag zien ontvouwen…