Verschillende autofabrikanten zijn in het verweer gekomen tegen de ‘bevriezing’ van het motorenreglement. Zij hopen dat de FIA de homologatieregels afzwakt. De kans hierop is echter klein.


In Silverstone maakte FIA-president Max Mosley bekend dat de technische reglementen voor de motoren definitief ‘op slot’ gaan. De motoren die in 2008, 2009 en 2010 gebruikt worden zijn exact hetzelfde als de krachtbronnen zoals die door de motorenbouwers na afloop van de Grand Prix van Engeland bij de FIA zijn ingeleverd. Een aantal van de autofabrikanten wil nu volgens Autosport.com bij de Sporting Work Group (SWG) van de FIA afdwingen dat er in die jaren nog wel iets aan de motoren veranderd mag worden.

Deze SWG vergadert dit weekend in Canada en gaat strikt genomen niet over de technische, maar de sportieve reglementen. Dit heeft FIA’s technisch gedelegeerde Charlie Whiting de motorenbouwers ook al laten weten. Bovendien stelt Whiting dat de teams volop de tijd hebben gehad om een eigen voorstel in te dienen. Door hun onderlinge verdeeldheid is hierover nooit overeenstemming bereikt. Autosport schrijft dat de fabrikanten teleurgesteld zijn over de in hun ogen starre houding van de FIA. Wordt vervolgd…