Het is donderdagmiddag op de Nürburgring. In de achtergrond galmt het geluid van motoren die auto’s voortrazen over de beroemde Nordschleife. De pitstraat is relatief rustig.


De meeste teams hebben hun garageboxen al ingericht. Alleen bij MF1 Racing en Super Aguri sleutelen ze nog aan achterwandjes en tussenwandjes. Een verdwaalde fan vraagt bij Ferrari aan een monteur wanneer Schumacher zich laat zien: meestal na een minuut of dertig in de vrije training,…morgen. De man verdwijnt teleurgesteld en loopt recht in de armen van Franck Montagny. Die herkent hij niet en de Fransman kan rustig naar zijn team om een stoeltje te schuimen. Op de tribune zitten 150 man. De donderdag is gratis en de plek tegenover de garage van hun idool is dan eerste rang van de dag. Dat er naast vegen en wat kleine bodyworkaanpassingen verder niets gebeurt, deert ze niet. Ze zitten op een plek die voor de rest van het weekend niet te betalen is, voor hen althans.

Een Toyota komt bij de technische keuring vandaan. Door het grote gewicht van de vleugels tegenwoordig worden ze niet gedragen maar hangen ze per twee op een karretje. De dagen dat monteurs met neuzen en bodywork moesten slepen zijn voorbij. Zo ook het leven van een echte truckie. Door een verandering in de Engelse wet mogen de bestuurders van de teamtrucks niet meer overdag werken als ze ‘s avonds na de race de trucks richting thuisbasis rijden. Renault huurt freelance vrachtwagenchauffeurs in die de trucks afleveren voor het circuit. De eigen truckie wordt ingevlogen en rijdt hem het circuit op. Zondagavond levert hij hem dan weer in bij de freelancer die de spullen weer naar Engeland scheurt.

Ineens is er wat beroering voor de pitbox van de FIA. Nerveus duwen Ferrari-monteurs de wagen van Schumi een box in. Niet de pitbox waar de technische keuring plaats vindt, maar een deur verder. Snel gaat de deur dicht en staat er een bewaker. Nieuwsgierig als ik ben druk ik mijn neus tegen het ruitje. De Ferrari’s staan midden in de pitbox. Tegen de achterwand zie ik allerlei papiertjes hangen. Als ik me omdraai komt Michael Schumacher aanlopen met zijn helm in zijn hand. Hij schiet de pitbox in en twee bewakers staan nu voor de deur. Ik druk weer mijn neus tegen het raam en zie Schumacher instappen. De technische man van de FIA, Jo Bauer, loopt naar de achterwand en begint papiertjes op te tillen. Schumi leunt richting de cockpitrand en kijkt in zijn achteruitkijkspiegel. Op de papiertjes op de achterwand verschijnen cijfers en letters. Schumi kijkt links en rechts en roept wat hij ziet. Na de test weet Bauer me te vertellen dat er naar aanleiding van klachten van rijders deze test gedaan wordt, gedurende het hele weekend. Er waren coureurs bij de sportcommissarissen gekomen die verklaarden ‘het’ niet gezien te hebben. Het reglement zegt dat rijders altijd via de achteruitkijkspiegel zicht moeten hebben. Als dat niet zo is, is de wagen feitelijk illegaal.

Proactief om zo de rijders tegen de constructeurs te beschermen. Als het aan hen ligt komen er meer vleugels, flaps en schoorstenen. Goed zicht is van vitaal belang voor de veiligheid. Meer van dit soort plotselinge tests zouden prima kunnen werken. Volgende race een groot röntgenapparaat waar de hele auto in kan, dat zou leuk zijn!!

Groeten,

Ollie