Oud-Formule 1-coureur Fernando Alonso mikt samen met Toyota op een deelname aan de Dakar Rally in 2020. De Spanjaard zal dan naar alle waarschijnlijkheid deelnemen aan de woestijnrally, samen met meervoudig winnaar van de rally Marc Coma. Laatstgenoemde zal de rol van copiloot op zich nemen.
Alonso testte eerder dit jaar al met de rallyauto van Toyota, de Hilux, wat het vermoeden deed toenemen dat de 38-jarige Spanjaard zich voorbereidde op een deelname aan de Dakar Rally. Vandaag is bevestigd dat Fernando Alonso inderdaad deel wil nemen aan de woestijnrally, en mikt samen met Toyota op een deelname volgend jaar.
Lees ook: Alonso: ‘Als ik besluit om terug te keren in de Formule 1, horen jullie dat wel’
Alonso zal van 20 tot 23 augustus deelnemen aan een test door de duinen van Zuid-Afrika, om vervolgens deel te nemen aan de Harrismith 400 in Zuid-Afrika, op 13 en 14 september. Opvallend is dus dat Toyota nog niet officieel bevestigt dat de tweevoudig Formule 1-kampioen ook daadwerkelijk mee zal doen aan de Dakar Rally.
‘Zeer moeilijke uitdaging’
”Ik ben blij dat ik het avontuur met Toyota Gazoo Racing kan vervolgen”, zegt Alonso in een persbericht. ”Samen hebben we al heel veel bereikt sinds 2017, met tweemaal de winst in Le Mans. Ik heb eerder dit jaar al een voorproefje mogen nemen in een rallyauto, en dat gaf me een gevoel dat ik veel langer wil hebben. Ik kan niet wachten om nog meer te oefenen, de Hilux voelde geweldig. Ik heb altijd gezegd dat ik uitdagingen wilde opzoeken in andere autosportdisciplines, en dit is een geweldig team om dat mee te doen.”
In een vraag-antwoord op
Instagram gaf Alonso recentelijk al een hint dat hij zou deelnemen aan de woestijnrally. ”De volgende uitdaging zal zeer moeilijk zijn”, aldus Alonso. ”Deze uitdaging zal mij dwingen om het beste uit mezelf te halen. Ik zal er een aantal maanden aan moeten toewijden. Maar als het makkelijk was geweest, dan had ik er geen uitdaging in gezien.”
De 42e editie van de Dakar Rally vindt in 2020 plaats en wordt verreden van 5 tot en met 17 januari. Voor het eerst in elf jaar zal de rally niet in Zuid-Amerika worden verreden. Het bivak wijkt uit naar Saoedi-Arabië, waarmee de race een derde continent aandoet, naast Afrika en Zuid-Amerika.
Foto: Motorsport Images
Verschillende autosportdisciplines
Alonso was actief in de Formule 1 van 2001 tot zijn afscheid afgelopen seizoen in Abu Dhabi. De Spanjaard veroverde in 2005 en 2006 het wereldkampioenschap met Renault. Sindsdien kwam Alonso meerdere keren dicht bij een derde kampioenschap, zoals in 2010 en 2012, maar greep net mis. Hij maakte duidelijk dat hij na zijn Formule 1-carrière andere autosportdisciplines wilde proberen, om zichzelf zo ‘compleet mogelijk’ te maken als coureur.
Foto: Motorsport Images
In 2018 en 2019 deed de Spanjaard namens Toyota mee aan de 24 Uur van Le Mans, welke hij allebei op zijn naam schreef. In zijn jacht op de Triple Crown ontbreekt alleen nog een overwinning in de Indy 500. Hij nam in 2017 deel aan de legendarische race en leek kansen te hebben op de overwinning, totdat zijn Honda-motor in de slotfase kapot ging. Dit jaar probeerde hij het opnieuw, maar door een gebrekkige voorbereiding van het nieuwe team van McLaren kon hij niet eens deelnemen aan de race, omdat hij zich niet kwalificeerde.
Lees ook: McLaren keert vanaf 2020 terug in IndyCar met twee auto’s, staan open voor derde auto voor Alonso