Sutton Images
Bouke van den Berg
24 oktober 2012
Ferrari moet in de slotfase van dit seizoen weer in de aanval. Fernando Alonso is de leiding in het kampioenschap kwijt en zijn werkgever heeft niet de snelste auto van dit moment. De windtunnel van het team speelt daarin een belangrijke rol.
Ferrari is in de ontwikkelingsslag achterop geraakt op Red Bull Racing. Verbeteringen die in de windtunnel worden ontworpen geven op het circuit niet het gewenste resultaat. “De windtunnel geeft aan hoe een onderdeel in het echt kan werken. De resultaten komen nooit helemaal overeen”, zegt Nicolas Tombazis, die hoofdontwerper is bij Ferrari.
“De informatie die we in de windtunnel verzamelden kwam niet voor de volle honderd procent overeen met de resultaten op het circuit. We werden onaangenaam verrast door enkele updates die we in de afgelopen races hadden meegenomen. Je wilt dan zo snel mogelijk weten waar het fout is gegaan”, zegt de Griek over de races waarin Ferrari achterop raakte.
De Scuderia heeft daarom een tandje bijgeschakeld om de titelkansen van Alonso in leven te houden. “Voordat we naar India gingen hebben we een aerodynamicatest gedaan om te kijken wat het probleem was van de updates. Vervolgens kregen we erg boeiende antwoorden. We denken dat we de problemen nu te boven zijn. In India willen we daarom het terrein goedmaken dat we eerder zijn verloren hebben.”
De windtunnel van Ferrari geeft dit jaar niet de gewenste accurate resultaten. Eerder liet teambaas Stefano Domenicali weten dat de windtunnel verkeerd was gekalibreerd. Resultaten in het apparaat kwamen daarom niet overeen met de werkelijkheid. Omdat de nood aan de man was heeft Ferrari dit jaar ook de windtunnel in de oude Toyota-fabriek in Keulen gebruikt.
Tombazis meent dat tegenwoordig een fout in de windtunnel snel is gemaakt. “Er zijn veel redenen waarom een windtunnel niet perfect werkt. Je moet op schaal werken. Het model in de windtunnel is een stuk kleiner dan de echte auto. Ook stroomt de wind in een windtunnel anders langs de auto dan in het echt.”
Er zijn nog meer redenen volgens de hoofdontwerper. “Een F1-auto zit aerodynamisch enorm ingewikkeld in elkaar. Kleine onderdelen moeten goed met elkaar samenwerken en alle kleine details moeten goed werken. Een fout is snel gemaakt.”
“Het is niet zo dat onderdelen óf wel, óf niet goed werken. De windtunnel geeft geen perfecte resultaten. Op sommige vlakken hadden we problemen maar dat houdt niet in dat al ons werk in de windtunnel zinloos is geweest.”
Foto: Tombazis is aan het gluren bij de buren.
Gerelateerd nieuws
Leclerc vreest voor snelle McLarens: ‘Rijden een beetje achter ze aan’
02 november 2024 10:30 - GP São Paulo
Norris: ‘Verstappen weet diep van binnen wat hij verkeerd heeft gedaan’
31 oktober 2024 18:27 - GP São Paulo
Leclerc mogelijk bestraft voor schelden: ‘Ik wil niet de Max-behandeling’
28 oktober 2024 10:30 - GP Mexico