In tegenstelling tot eerdere berichten in de internationale media is een compromis over de motorbevriezing nog niet geheel rond. Zo is het nog wachten op de handtekening van Colin Kolles. Ook Jean Todt heeft de overeenkomst nog niet ondertekend.


De Franse teambaas zegt wel dat Ferrari er serieus over nadenkt om de felbegeerde handtekening te zetten. Eerst wil de renstal het voorstel van BMW, Mercedes, Honda en Toyota nader bestuderen. Voor deze vier fabrikanten is het van het grootste belang om de overige teams aan hun zijde te krijgen, anders worden de motorregels volledig bevroren. Uiterlijk woensdag moet het compromis door iedereen ondertekend zijn, net op tijd voor de vergadering van het World Motor Sport Concil.

Als Ferrari tekent, dan zullen Red Bull Racing en Scuderia Toro Rosso waarschijnlijk snel volgen. MF1 Racing heeft een eis gesteld voordat het tot ondertekening over gaat. De renstal wil zeker weten dat fabrikanten tegen een schappelijke prijs privateers van motoren voorzien.

Het nieuwste voorstel brengt de motorbevriezing een jaar naar voren, waardoor het volgend seizoen al geïntroduceerd kan worden. Daar staat tegenover dat de krachtbronnen tot op zekere hoogte door ontwikkeld mogen worden. ,,Er is dit weekend heel wat vergaderd. Om een compromis te vinden dat zonder problemen vanaf 2007 dienst kan doen. Ferrari was daarvoor beschikbaar, zolang de kosten de afspraken van het Maranello-voorstel maar niet zouden overstijgen”, vertelt Todt FORMULE 1 RaceReport-redacteur Adam Cooper.

,,De teamleden zullen dit voorstel uitvoerig bestuderen en als het aan onze verwachtingen doet hebben we er geen enkel probleem mee om het te ondertekenen. Als we vinden dat er wat moet worden veranderd, dan zullen we dat duidelijk maken. Binnen 48 uur moet er wat ons betreft meer duidelijk zijn.”

,,Wij willen gewoon zeker weten dat we ook met dit voorstel de kosten terug kunnen dringen. Ferrari mag dan wel gezond zijn, dat we enkele sponsorcontracten hebben afgesloten betekent niet dat we geld uit moeten geven puur om het uitgeven.” De Ferrari-teambaas vindt het meer dan logisch dat de bevriezing een jaar eerder dan gepland door wordt gevoerd. ,,Het zou schandalig zijn om de motor te blijven ontwikkelen in 2007 om dan in maart 2008 terug te gaan naar de Silverstone-specificatie.”

Hoewel Todt zijn steun uitspreekt voor het vinden van een vreedzame overeenkomst, gaan er ook stemmen op dat Ferrari na twee of drie dagen toch niet tevreden zal blijken te zijn met de voorstellen. En tegen die tijd is er bijna geen tijd meer over om de overeenkomst te finaliseren…