Vorige week bevestigde Ferrari’s technisch-directeur Ross Brawn dat het team bezig is met de ontwikkeling van een naadloos schakelende versnellingsbak. De bak zal echter niet voor de tweede helft van het seizoen het levenslicht zien. Ferrari heeft geen haast met de introductie. Het naadloze concept is bij veel teams geliefd, Williams is er één van de voorvechters van. Verder maken ook McLaren en Honda er gebruik van. Er wordt gezegd dat deze versnellingsbak ongeveer vier tienden van een seconde per ronde oplevert. Volgens onze medewerker Henk Wagenaar Hummelinck valt het voordeel wel mee. Een visie waar Brawn het mee eens is.

Vandaar dat het Ferrari-prototype nog lang niet klaar is voor introductie. ,,Het is een populair onderwerp. Maar voorzover ik weet maakt Renault er geen gebruik van en wij ook niet. Toch niet de minste teams. Vier tienden per ronde voordeel is mijns inziens wat optimistisch ingeschat. Er is wel een voordeel, maar dat is lang niet zo groot als velen denken", beweert hij tegenover Formule 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper.

,,Pas als we tevreden zijn over de betrouwbaarheid, zullen we de naadloze versnellingsbak inzetten. Het systeem is nog onder ontwikkeling, we hebben andere dingen prioriteit gegeven. Vanwege onze nieuwe ophanging, waar we in San Marino voor het eerst mee hebben gereden, moesten we de versnellingsbak wat aanpassen. Dat was voor ons veel belangrijker. Eén van de problemen dat het nieuwe concept met zich meebrengt, is instabiliteit. Als je dan niet goed schakelt kan in het ergste gevoel de motor uitvallen. Dus, concluderend: we werken eraan en zetten de versnellingsbak pas in als deze betrouwbaar is.”