Ferrari en Honda hebben tokens gebruikt om de performance van hun V6-krachtbronnen tussentijds te verbeteren. Dat bericht Motorsport.com.

Ferrari, Mercedes en Renault hebben voor 2015 in totaal 32 tokens gekregen om hun krachtbronnen te verbeteren, terwijl nieuwkomer Honda er negen heeft ontvangen. De bedoeling van de FIA was aanvankelijk dat deze niet tijdens het lopende seizoen gebruikt mochten worden, maar alleen ervoor of erna. Door een maas in de wet is het nu echter wel toegestaan de tokens gedurende het seizoen te gebruiken, waarbij Ferrari en Honda nu de eerste twee motorleveranciers zijn die van die mogelijkheid gebruik hebben gemaakt.

Volgens Motorsport.com blijkt uit documentatie van de FIA dat Ferrari en Honda nu een aantal van hun tokens hebben ingewisseld. Ferrari zou drie tokens hebben gebruikt, Honda twee. Ferrari – dat behalve haar eigen renstal ook Sauber van een 2015-motor voorziet – zou de tokens hebben aangewend om het ontwerp van de cilinderkop van haar hybride V6-turbo te verbeteren.

Wat Honda, dat enkel met McLaren werkt, precies heeft aangepast, is niet bekend. Zowel Ferrari als Honda zou overigens overwegen om de verbeterde motor niet gelijk komend weekend in Canada in te zetten, maar er pas later mee te komen. Honda zou naar verluidt op Oostenrijk mikken, Ferrari heeft zich bij monde van teambaas Maurizio Arrivabene in nevelen gehuld wat betreft het debuut van de verbeterde V6.

Volgens informatie van Motorsport.com hebben Honda en Ferrari nu elk nog zevens tokens over, net zoals Mercedes, dat er van de winter meer had gebruikt. Renault staat nog op twaalf tokens en komt waarschijnlijk pas voor de Grand Prix van België – na de zomerstop – met een vermogensupgrade.

Dat de Franse firma nog zoveel tokens heeft, ondanks al het gesleutel dat het al aan haar V6 heeft gedaan, komt omdat aanpassingen die louter de betrouwbaarheid ten goede komen geen tokens kosten. De FIA controleert daarbij wel of dergelijke upgrades niet ook gelijk extra vermogen opleveren.