Daan de Geus
31 oktober 2014
Het steigerende paard van Ferrari hobbelt dit seizoen meer dan dat het rent, maar lijkt in het Texaanse Austin in een aardige draf uit de stal gekomen te zijn.
Fernando Alonso was achtereenvolgens namelijk goed voor een zesde en derde tijd, terwijl Kimi Räikkönen na een ietwat mak begin met een twaalfde tijd in de eerste training daarna toch ook prima aansloot in VT2 met een tijd die goed genoeg was voor een zesde positie.
Räikkönen verklaart zijn wat mindere eerste sessie echter met de mededeling dat ‘de dag met enkele problemen begon’. “We concentreerden ons op het testen van verschillende aerodynamische componenten en ik voelde me niet goed bij de set-up waarmee ik op pad was gestuurd. De auto was lastig onder controle te houden, maar na wat veranderingen tussen de trainingen door had ik hem in VT2 een stuk beter in de hand.”
Räikkönen zette in die sessie naar eigen zeggen een goed rondje neer. “Al had het nog beter gekund als ik geen last had gehad van verkeer”, denkt de Fin, die voor de goede orde benadrukt dat er nog flink wat arbeid te verrichten valt, maar vertrouwen put uit de vooruitgang die Ferrari tussen de trainingen door heeft geboekt: “Want dat laat zien dat we goed bezig zijn.”
Alonso
De in beide sessies snellere Alonso blikt terug op een prima dag, maar waakt ervoor te hoog van de toren te blazen. “We hebben flink wat nuttig testwerk kunnen doen. In de tweede vrije training hadden we wel wat last van de wind, die erg sterk was, maar we wisten van tevoren dat de wind hier een factor zou zijn en het heeft ons programma dan ook niet verstoord”, houdt hij het algemeen. Andere belangrijke variabelen, zo verwacht Alonso – in tegenstelling tot een aantal van zijn collega’s – zijn de banden en de strategie. “De zachtere band slijt sneller dan gedacht. De baan ontwikkelt zich natuurlijk nog wel, wat een rol kan gaan spelen, maar het is niet uitgesloten dat we zondag toch verschillende strategieën gaan zien, want het lijkt erop dat het maken van twee pitstops toch ook een mogelijkheid is.”
De in beide sessies snellere Alonso blikt terug op een prima dag, maar waakt ervoor te hoog van de toren te blazen. “We hebben flink wat nuttig testwerk kunnen doen. In de tweede vrije training hadden we wel wat last van de wind, die erg sterk was, maar we wisten van tevoren dat de wind hier een factor zou zijn en het heeft ons programma dan ook niet verstoord”, houdt hij het algemeen. Andere belangrijke variabelen, zo verwacht Alonso – in tegenstelling tot een aantal van zijn collega’s – zijn de banden en de strategie. “De zachtere band slijt sneller dan gedacht. De baan ontwikkelt zich natuurlijk nog wel, wat een rol kan gaan spelen, maar het is niet uitgesloten dat we zondag toch verschillende strategieën gaan zien, want het lijkt erop dat het maken van twee pitstops toch ook een mogelijkheid is.”
Gerelateerd nieuws
Sainz ziet een kans op de winst in Vegas: ‘Hebben dat nodig om McLaren te verslaan’
23 november 2024 08:54 - GP Las Vegas
Waarom krijgt Hamilton geen Ferrari-test in Abu Dhabi? ‘Gaat niet werken’
22 november 2024 08:30 - Nieuws
GP Las Vegas past alle putdeksels aan, hoopt herhaling sof 2023 te voorkomen
21 november 2024 21:00 - GP Las Vegas
Sainz over naderend afscheid: ‘Blijf een Ferrari-coureur tot aan de allerlaatste bocht’
21 november 2024 17:00 - GP Las Vegas