Onder druk van de FIA en acht van de andere teams heeft Ferrari toegezegd in Australië met andere vleugels aan de start te komen. Er was in Maleisië ophef ontstaan over de in de ogen van de concurrentie ’beweeglijke’ vleugels op de auto’s van Michael Schumacher en Felipe Massa. Dit meldt Formule 1 RaceReport-redacteur Adam Cooper.
 
Het hele verhaal kwam aan het rollen nadat televisiebeelden op de Duitse televisiezender Première aantoonden dat de vleugel bewoog. En dat is illegaal, in de ogen van de concurrentie. Oplettende kijkers waarschuwden de andere teams hierover, die hun bevindingen weer kenbaar maakten aan de FIA. De bovenste elementen bewegen zijwaarts. Dit komt door pinnetjes die tevoorschijn komen als er een bepaalde kracht op de vleugel werkt.

Ferrari’s concurrenten zeggen dat het team dit doet om de balans van de auto te optimaliseren voor snelle en langzame bochten. En niet om een hogere snelheid te behalen op het rechte stuk, zoals eerst werd beweerd. Wat in feite gebeurt is dat een gedeelte van de voorvleugel omlaag wordt gedrukt, dat doen alle vleugels als er een kracht op staat. Een pinnetje dat vastzit aan de bovenste elementen van de vleugel schuift zo uit positie. Dit creëert een gat tussen de vleugelementen en de neus waardoor er een luchtstroom tussendoor kan. Zonder bewegende elementen kan dit niet. Als de flexvleugel ’naar beneden’ is, zorgt dat voor een betere balans van de auto in snelle bochten.

In langzame bochten is het omgekeerde het geval. Dan staat de vleugel anders, in opwaartse positie als het ware. Zodanig, dat er downforce gegenereerd wordt. Het gat tussen de vleugels en de elementen verdwijnt daardoor, waardoor de balans van de auto opnieuw wordt verbeterd. De rivalen noemen het een slimme vondst, maar claimen toch dat dit illegaal is. Omdat bewegende aërodynamische onderdelen niet zijn toegestaan.

Alle teams, met uitzondering van Red Bull Racing en Scuderia Toro Rosso, kondigden aan de uitslag van de Grand Prix van Maleisië te zullen aanvechten wegens Ferrari’s illegale vleugels. Na overleg tussen FIA’s technisch gedelegeerde Charlie Whiting, Ross Brawn, Jean Todt en de overige teams is tot een compromis gekomen waarbij Ferrari belooft dat het bij de volgende race met andere vleugels rijdt. Het team zou het er inmiddels mee eens zijn dat haar interpretatie van de regels toch fout is. Iets wat Brawn in eerste instantie weigerde toe te geven. Waarop werd gezegd dat de technisch-directeur een prima pokerspeler is.

De andere teams trekken hun protest in, zolang de FIA hen kan beloven dat de nieuwe vleugels ook daadwerkelijk aan de regels voldoen. Eerst werd er nog vanuit gegaan dat het een lange middag kon worden, mits de Ferrari’s zouden finishen. In de Formule 1 kan echter altijd van alles gebeuren, dus of dit werkelijk het einde van het verhaal is…