Motorsport Images
Laurens Stade
22 juli 2020
Ferrari herstructureert de organisatie van de technische afdeling van het team. Het team zou daardoor efficiënter moeten werken en legt daarnaast de nadruk op de prestatieontwikkeling met de oprichting van de Performance Development-afdeling.
Na de tegenvallende resultaten van dit seizoen bij Ferrari, dat slechts vijfde staat in het constructeurskampioenschap, besluit de Italiaanse renstal om de technische afdeling op de schop te doen. Het team hoopt daarmee efficiënter te kunnen werken en de nadruk te kunnen leggen op de prestatieontwikkeling. Dit hebben ze bereikt door de structuur aan te passen en ‘eenvoudiger’ te maken zodat de hoofden van alle afdelingen de nodige bevoegdheden heeft om hun doelen te bereiken, laat het team in een verklaring weten.
Lees ook: Di Montezemolo bekritiseert Ferrari: ‘Zo is geen enkel ander team georganiseerd’
Hierop heeft Ferrari ook een nieuwe afdeling in het leven geroepen: Performance Development. Enrico Cardile zal deze nieuwe afdeling leiden. Voor de rest zijn er geen wisselingen, waardoor Enrico Gualtieri aan het hoofd staat van de krachtbron-afdeling, Laurent Mekies aanblijft als sportief directeur en Simone Resta het chassisafdeling blijft leiden.
“Zoals we de afgelopen tijd gehint hebben, veranderen we de technische kant van de organisatie om de ontwikkeling van het design en de prestaties te versnellen”, vertelt Ferrari-teambaas Mattia Binotto. “Er was een koerswijziging nodig om duidelijke verantwoordelijkheden en werkprocessen te definiëren, terwijl het vertrouwen van het bedrijf in haar technische talentenpool opnieuw wordt bevestigd”, aldus Binotto.
Lees ook: Villeneuve: ‘Vettel de perfecte teamgenoot voor Verstappen’
De basis leggen
Op de nieuwe afdeling, onder leiding van Cardile dus, zullen ook Rory Byrne, hoofdontwerper van Ferrari in de succesvolle jaren van Michael Schumacher bij het team, en David Sanchez aanwezig zijn en hun steentje bijdragen. “Ik geloof dat ons personeel van het hoogste niveau is en dat we op dat gebied niet jaloers hoeven te zijn op onze concurrenten, maar we moesten een beslissende verandering doorvoeren en de lat hoger leggen wat betreft de verantwoordelijkheden van de afdelingshoofden”, laat Binotto weten. “We hebben het al vaker gezegd, maar het is het herhalen waard: we zijn begonnen met het leggen van de basis van een proces dat moet leiden tot een nieuwe en blijvende winstcyclus”, vervolgt Binotto. “Het zal wat tijd in beslag nemen en we zullen wat tegenslagen te verduren krijgen zoals we die nu hebben wat betreft de resultaten en prestaties. We moeten echter met kracht en vastberadenheid op deze tekortkomingen reageren om zo snel mogelijk weer aan de top van deze sport te komen. Dat is wat we allemaal willen en wat onze fans over de hele wereld van ons verwachten”, concludeert hij.
Op de nieuwe afdeling, onder leiding van Cardile dus, zullen ook Rory Byrne, hoofdontwerper van Ferrari in de succesvolle jaren van Michael Schumacher bij het team, en David Sanchez aanwezig zijn en hun steentje bijdragen. “Ik geloof dat ons personeel van het hoogste niveau is en dat we op dat gebied niet jaloers hoeven te zijn op onze concurrenten, maar we moesten een beslissende verandering doorvoeren en de lat hoger leggen wat betreft de verantwoordelijkheden van de afdelingshoofden”, laat Binotto weten. “We hebben het al vaker gezegd, maar het is het herhalen waard: we zijn begonnen met het leggen van de basis van een proces dat moet leiden tot een nieuwe en blijvende winstcyclus”, vervolgt Binotto. “Het zal wat tijd in beslag nemen en we zullen wat tegenslagen te verduren krijgen zoals we die nu hebben wat betreft de resultaten en prestaties. We moeten echter met kracht en vastberadenheid op deze tekortkomingen reageren om zo snel mogelijk weer aan de top van deze sport te komen. Dat is wat we allemaal willen en wat onze fans over de hele wereld van ons verwachten”, concludeert hij.
Gerelateerd nieuws
GP Las Vegas past alle putdeksels aan, hoopt herhaling sof 2023 te voorkomen
21 november 2024 21:00 - GP Las Vegas
Sainz over naderend afscheid: ‘Blijf een Ferrari-coureur tot aan de allerlaatste bocht’
21 november 2024 17:00 - GP Las Vegas
FIA verbiedt trucje met skid blocks: Nieuwe technische richtlijnen ingevoerd
21 november 2024 12:00 - GP Las Vegas
‘Niet Guanyu Zhou, maar Arthur Leclerc op de reservebank bij Ferrari’
20 november 2024 11:30 - Nieuws