Ferrari keert in 2023 met een hypercar terug in de hoogste klasse van de endurance-racerij en richt haar vizier zo niet alleen op de overall overwinning in de 24 Uur van Le Mans, maar ook het World Endurance Championship.
AF Corse runt al jaren Ferrari’s in GT-klassen. Of het bij het hypercar-project betrokken is, is niet bekend.
Ferrari heeft de afgelopen jaren in de GT-categorieën uiteraard de nodige successen en zeges geboekt op Le Mans en in de langeafstandsracerij, maar de laatste
overall-zege op Le Mans dateert alweer van 1965. Ferrari heeft haar zinnen nu dus weer op de hoofdprijs gezet met een nieuw
hypercar-project, waarvan de naam voorlopig nog geheim is. De
hypercar-categorie is de nieuwe topklasse in het WEC.
Lees ook: Breidt Ferrari uit naar andere raceklassen? ‘We kijken naar WEC en Indycar’
De aankondiging van Ferrari komt niet geheel uit de lucht vallen: de Italiaanse sportwagenfabrikant liet eerder al weten andere autosportactiviteiten te overwegen vanwege het terugschalen van de Formule 1-stal als gevolg van de
budget cap in de koningsklasse. Door een eventuele Indycar-entree werd eerder deze winter een streep gezet, maar het WEC-programma komt er dus wel.
Lees ook: Ferrari niet op korte termijn naar Indycar: ‘Misschien in de toekomst’
Ferrari’s laatste sportscar, de 333 SP van 1994-2003. Deze werd echter niet door Ferrari zelf gerund.
“Met het nieuwe Le Mans
hypercar-programma toont Ferrari wederom haar sportieve commitment en streven om een hoofdrolspeler te zijn in wereldwijde autosportevenementen”, verklaart Ferrari-president John Elkann. Zoals Ferrari zelf aanhaalt deed het in 1973 voor het laatst in de hoogste klasse van de sportscar-racerij mee met een fabrieksprogramma. Vijftig jaar later, in 2023, volgt dus de rentree.