Ferrari keert in 2023 met een hypercar terug in de hoogste klasse van de endurance-racerij en richt haar vizier zo niet alleen op de overall overwinning in de 24 Uur van Le Mans, maar ook het World Endurance Championship.
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2021/02/1018254320-LAT-20200917-_W6I7559-600x400.jpg)
AF Corse runt al jaren Ferrari’s in GT-klassen. Of het bij het hypercar-project betrokken is, is niet bekend.
Ferrari heeft de afgelopen jaren in de GT-categorieën uiteraard de nodige successen en zeges geboekt op Le Mans en in de langeafstandsracerij, maar de laatste
overall-zege op Le Mans dateert alweer van 1965. Ferrari heeft haar zinnen nu dus weer op de hoofdprijs gezet met een nieuw
hypercar-project, waarvan de naam voorlopig nog geheim is. De
hypercar-categorie is de nieuwe topklasse in het WEC.
Lees ook: Breidt Ferrari uit naar andere raceklassen? ‘We kijken naar WEC en Indycar’
De aankondiging van Ferrari komt niet geheel uit de lucht vallen: de Italiaanse sportwagenfabrikant liet eerder al weten andere autosportactiviteiten te overwegen vanwege het terugschalen van de Formule 1-stal als gevolg van de
budget cap in de koningsklasse. Door een eventuele Indycar-entree werd eerder deze winter een streep gezet, maar het WEC-programma komt er dus wel.
Lees ook: Ferrari niet op korte termijn naar Indycar: ‘Misschien in de toekomst’
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2021/02/1017974930-LAT-19980607-1998LeMans008-600x393.jpg)
Ferrari’s laatste sportscar, de 333 SP van 1994-2003. Deze werd echter niet door Ferrari zelf gerund.
“Met het nieuwe Le Mans
hypercar-programma toont Ferrari wederom haar sportieve commitment en streven om een hoofdrolspeler te zijn in wereldwijde autosportevenementen”, verklaart Ferrari-president John Elkann. Zoals Ferrari zelf aanhaalt deed het in 1973 voor het laatst in de hoogste klasse van de sportscar-racerij mee met een fabrieksprogramma. Vijftig jaar later, in 2023, volgt dus de rentree.