Met nog enkele minuten te gaan, waren Sebastian Vettel en Kimi Räikkönen al klaar met de tweede training. Het Ferrari-duo kwam ook snelheid te kort.

Problemen met het kinetische energieregeneratiesysteem betekenden einde training voor Räikkönen, al wist hij dat nog niet toen hij terug kwam in de paddock en Sky Sports te woord stond. “Ik weet nog niet wat het was”, vertelde hij, waarbij hij verder meldde dat de nieuwe baan in Bakoe hem best was bevallen: “Het circuit is wel oké.”

Formula One World Championship 2016, Round 8, European Grand Prix, Baku, Azerbaijan, Friday 17 June 2016 - Kimi Raikkonen (FIN) Ferrari SF16-H.

Räikkönen had geen makkelijke dag in de straten van Bakoe.

“In het begin was de baan wat glad, maar dat is meestal zo met nieuwe circuits. Het lastigste op deze omloop, is de banden aan de praat krijgen. Na een paar rondjes, ga je steeds sneller, maar het wordt niet makkelijk ze voor één enkel rondje op orde te hebben.”

Räikkönen eindigde geen van de trainingen overigens bij de eerste tien. In VT1 was hij twaalfde, in VT2 dertiende. Teamgenoot Vettel zat er wat dat betreft beter bij. De Duitser was vijfde in de eerste sessie en achtste in de tweede. Ook hij was zoals gezegd echter voortijdig klaar. Een paar minuten voor het eind van VT2, rolde hij de pits in.

“Uit voorzorg”, antwoordde hij op de vraag waarom Ferrari hem verzocht de pits in te gaan. “We wilden voorkomen dat mij hetzelfde zou overkomen als Kimi.” Ook qua pace was het niet top: “De snelheid is er nog niet helemaal”, erkende de coureur die in beide sessie pakweg twee tellen toegaf op de snelste tijd.

“De auto voelde verder wel oké, maar het was duidelijk geen makkelijke dag. We moeten ervoor zorgen dat we er morgen beter voor staan. Ook omdat we het snelheidsverschil deels kunnen verklaren, maar bepaalde dingen nog moeten onderzoeken. Aan de andere kant: het is pas vrijdag, dus er is nog geen reden voor grote zorgen.”