Ferrari’s technisch-directeur Ross Brawn maakt zich zorgen om de krachtbron die de bolide van Michael Schumacher onder de kap heeft. De reden? De problemen die eerder David Coulthard en Felipe Massa tot een motorwissel dwongen.

De Ferrari-unit achterin Coulthards Red Bull-bolide gaf er afgelopen weekend in Bahrein de brui aan, vlak nadat hij de finish passeerde. Was hij iets eerder gestopt, dan zou hij als uitvaller geklasseerd zijn en kon hij zonder daarvoor een penalty te krijgen in Maleisië met een verse motor aantreden. Maar de Ferrari-technici informeerden Red Bull Racing te laat over de problemen. Na een grondige analyse werd eerder deze week bij Massa hetzelfde probleem ontdenkt. Ook hij rijdt dit weekend in Maleisië dus met een nieuwe krachtbron.

Brawn vreest nu dat ook de motor achterin Schumachers bolide nog maar een kort leven beschoren is. Vooral omdat Coulthard in Bahrein niet deelnam aan de derde kwalificatiesessie en de motor (die de geest gaf) dus minder belast heeft dan de V8 van Schumacher, die wel tijdens alledrie de kwalificatietrainingen in actie kwam. ,,We houden het constant in de gaten”, zegt Brawn tegenover Formule 1 RaceReport-redacteur Adam Cooper. ,,We hebben wat problemen gehad en nemen daarom het zekere voor het onzekere. Met name omdat we niet precies weten wat de oorzaak van de problemen is. We blijven er naar kijken en besluiten vóór de race of we ‘m vervangen.”

Hij vervolgt: ,,De motor van David Coulthard hield er mee op, en die van Felipe had een bijna identiek probleem. Het is frustrerend, want in de winter ging het allemaal goed. Maar de jongens hebben het geweldig gedaan. We zijn vroeg begonnen met het testen van de motor. En de motor was direct heel betrouwbaar. Het is dus frustrerend dat e nu tegen problemen aan lopen.”