Formule1
Jan van der Burgt
30 januari 2015
Ferrari heeft de nieuwe Formule 1-bolide gepresenteerd. De SF15-T moet Kimi Räikkönen en nieuwkomer Sebastian Vettel in staat stellen de Scuderia weer terug aan de top te brengen.
Het eerste waar bij de nieuwe serie presentaties naar gekeken wordt, zijn de neuzen. Ferrari bleef vorig jaar echter al verschoond van miereneterachtige constructies, dus wat dat betreft is er niet eens zo gek veel veranderd, anders dan dat de neus wat langer is geworden en minder steil afloopt.
Qua kleurstelling is er eigenlijk maar weinig veranderd. Wat opvalt is dat de Fiat-logo’s op de bolide van vorig jaar plaats hebben gemaakt voor logo’s van Alfa Romeo, terwijl de subtiele Italiaanse vlag over de engine-cover een ietwat andere route volgt.
Sebastian Vettel en Kimi Räikkönen
Misschien wel de grootste verandering binnen het team werd maanden geleden al aangekondigd. Sebastian Vettel komt de gelederen versterken en zal proberen te doen wat hem bij Red Bull al vier keer is gelukt, maar waar voorganger Fernando Alonso bij Ferrari niet slaagde: van de Scuderia weer een wereldkampioen maken. Ferrari staat wat betreft het winnen van de constructeurstitel immers sinds 2008 – Räikkönen en Massa namen destijds de honneurs waar – droog, terwijl het voor de laatste rijderstitel nog een jaar verder terug in de tijd moet. In 2007 was Kimi Räikkönen de laatste wereldkampioen in het rood. Het is diezelfde ‘coole’ Fin die na een kwakkelende terugkeer bij Ferrari de kans krijgt zijn blazoen weer een beetje op te poetsen. Het tweetal Räikkönen/Vettel is dik bevriend met elkaar en lijkt daarmee uitermate geschikt om vervlogen tijden te doen herleven. Beide rijders kijken dan ook uit naar een samenwerking waarin ze weinig problemen verwachten. Samen willen ze de weg naar de top zien te vinden, al zijn ze realistisch genoeg om in te schatten dat dit geen eenvoudige opgave zal worden. Met name Sebastian Vettel zal nog even tijd nodig hebben om aan zijn nieuwe omgeving te wennen: “Er is flink wat geschoven met mensen binnen het team van Ferrari en ik ben daar zelf natuurlijk een voorbeeld van”, aldus Vettel. “Ik denk echter dat we met Ferrari de juiste weg zijn ingeslagen. We moeten realistisch zijn en niet meteen overwinningen verwachten, maar als we gedurende het seizoen progressie kunnen boeken, dan zou dat heel mooi zijn.” Teamgenoot Kimi Räikkönen zal dit jaar willen herstellen van een moeizame campagne bij Ferrari in 2014. Hij zegt daarvan geleerd te hebben en die lessen in zijn voordeel te kunnen gebruiken: “Soms heb je een goed jaar en soms een wat minder jaar. Hopelijk kunnen we dit jaar het tij keren en staan we weer waar we als Ferrari horen te staan. Het is nu nog moeilijk te zeggen hoe we ons verhouden tot onze concurrenten, maar aan onze inzet zal het niet leggen. We gaan er voor de volle honderd procent voor.” James Allison en Maurizio Arrivabene
Nu kan je nog zo’n goede rijdersbezetting hebben, als de auto niet goed genoeg is, worden Vettel en Räikkönen er echt geen wereldkampioen mee. Technisch directeur James Allison gaf eerder echter al te kennen dat de nieuwe SF15-T niet alleen een stuk mooier is dan de F14-T van vorig jaar, maar ook dat er op zowel aerodynamisch als motorisch vlak veel vooruitgang is geboekt ten opzichte van diens voorganger. De verwachtingen zijn intern dan ook hooggespannen, maar daar moet altijd de kanttekening bij worden gemaakt dat ook de concurrentie niet stil heeft gezeten. Teambaas Maurizio Arrivabene refereert in zijn voorbeschouwing op het seizoen 2015 graag aan de woorden van de illustere Enzo Ferrari: “Een mooie auto is een winnende auto.” “Vorig jaar was de Ferrari allesbehalve mooi en dus ook geen winnende auto”, concludeert Arrivabene. “Nu hebben we wel een mooie auto gebouwd. Ik denk echter niet dat het heel realistisch is om te stellen dat we zomaar wereldkampioen kunnen worden, maar met minstens twee zeges zouden we tevreden mogen zijn.”
Misschien wel de grootste verandering binnen het team werd maanden geleden al aangekondigd. Sebastian Vettel komt de gelederen versterken en zal proberen te doen wat hem bij Red Bull al vier keer is gelukt, maar waar voorganger Fernando Alonso bij Ferrari niet slaagde: van de Scuderia weer een wereldkampioen maken. Ferrari staat wat betreft het winnen van de constructeurstitel immers sinds 2008 – Räikkönen en Massa namen destijds de honneurs waar – droog, terwijl het voor de laatste rijderstitel nog een jaar verder terug in de tijd moet. In 2007 was Kimi Räikkönen de laatste wereldkampioen in het rood. Het is diezelfde ‘coole’ Fin die na een kwakkelende terugkeer bij Ferrari de kans krijgt zijn blazoen weer een beetje op te poetsen. Het tweetal Räikkönen/Vettel is dik bevriend met elkaar en lijkt daarmee uitermate geschikt om vervlogen tijden te doen herleven. Beide rijders kijken dan ook uit naar een samenwerking waarin ze weinig problemen verwachten. Samen willen ze de weg naar de top zien te vinden, al zijn ze realistisch genoeg om in te schatten dat dit geen eenvoudige opgave zal worden. Met name Sebastian Vettel zal nog even tijd nodig hebben om aan zijn nieuwe omgeving te wennen: “Er is flink wat geschoven met mensen binnen het team van Ferrari en ik ben daar zelf natuurlijk een voorbeeld van”, aldus Vettel. “Ik denk echter dat we met Ferrari de juiste weg zijn ingeslagen. We moeten realistisch zijn en niet meteen overwinningen verwachten, maar als we gedurende het seizoen progressie kunnen boeken, dan zou dat heel mooi zijn.” Teamgenoot Kimi Räikkönen zal dit jaar willen herstellen van een moeizame campagne bij Ferrari in 2014. Hij zegt daarvan geleerd te hebben en die lessen in zijn voordeel te kunnen gebruiken: “Soms heb je een goed jaar en soms een wat minder jaar. Hopelijk kunnen we dit jaar het tij keren en staan we weer waar we als Ferrari horen te staan. Het is nu nog moeilijk te zeggen hoe we ons verhouden tot onze concurrenten, maar aan onze inzet zal het niet leggen. We gaan er voor de volle honderd procent voor.” James Allison en Maurizio Arrivabene
Nu kan je nog zo’n goede rijdersbezetting hebben, als de auto niet goed genoeg is, worden Vettel en Räikkönen er echt geen wereldkampioen mee. Technisch directeur James Allison gaf eerder echter al te kennen dat de nieuwe SF15-T niet alleen een stuk mooier is dan de F14-T van vorig jaar, maar ook dat er op zowel aerodynamisch als motorisch vlak veel vooruitgang is geboekt ten opzichte van diens voorganger. De verwachtingen zijn intern dan ook hooggespannen, maar daar moet altijd de kanttekening bij worden gemaakt dat ook de concurrentie niet stil heeft gezeten. Teambaas Maurizio Arrivabene refereert in zijn voorbeschouwing op het seizoen 2015 graag aan de woorden van de illustere Enzo Ferrari: “Een mooie auto is een winnende auto.” “Vorig jaar was de Ferrari allesbehalve mooi en dus ook geen winnende auto”, concludeert Arrivabene. “Nu hebben we wel een mooie auto gebouwd. Ik denk echter niet dat het heel realistisch is om te stellen dat we zomaar wereldkampioen kunnen worden, maar met minstens twee zeges zouden we tevreden mogen zijn.”
Gerelateerd nieuws
Sainz ziet een kans op de winst in Vegas: ‘Hebben dat nodig om McLaren te verslaan’
23 november 2024 08:54 - GP Las Vegas
Waarom krijgt Hamilton geen Ferrari-test in Abu Dhabi? ‘Gaat niet werken’
22 november 2024 08:30 - Nieuws
GP Las Vegas past alle putdeksels aan, hoopt herhaling sof 2023 te voorkomen
21 november 2024 21:00 - GP Las Vegas
Sainz over naderend afscheid: ‘Blijf een Ferrari-coureur tot aan de allerlaatste bocht’
21 november 2024 17:00 - GP Las Vegas