Sutton Images
Daan de Geus
3 april 2016
Als vierde starten en als tweede finishen: Kimi Räikkönen deed het in 2015 in Bahrein en herhaalde dat kunstje in 2016. Teamgenoot Sebastian Vettel haalde de start niet eens.
Waar Räikkönen in 2015 achter Mercedes-coureur Lewis Hamilton maar voor diens teamgenoot Nico Rosberg eindigde, daar waren de rollen van het Mercedes-duo dit keer omgedraaid, met Räikkönen er wederom tussen.
Räikkönen werd daarbij echter niet geholpen door een goede start. In tegenstelling tot bij de seizoensopener in Melbourne, waar Räikkönen een raketstart had, kwam de Ferrari-coureur dit keer niet goed van zijn plek.
“Het resultaat was niet slecht, maar de start wel”, vat Räikkönen het samen. Na de eerste ronde lag hij vijfde. Voor de eerste reeks stops wist hij zich echter naar voren te banen, waarna hij na zijn stop in ronde veertien op P2 reed.
“Helaas lag ik toen al een heel recht stuk achter op Nico. Het was lastig daarvan terug te komen, al hebben we gedaan wat we konden”, vertelt de coureur die uiteindelijk tien seconden na de winnaar over de streep kwam.
In de andere Ferrari SF16-H bleef de finish ver buiten zicht voor Vettel. Sterker nog, hij redde het niet eens tot de startstreep, omdat zijn motor al in de opwarmronde uit elkaar klapte. “Ik weet het ook niet”, zucht Vettel ten overstaan van het Duitse RTL. “Het gebeurde totaal zonder waarschuwing. Ik merkte ineens dat ik vermogen verloor, zag veel rook aan de achterkant, en dat was het.” Aan het eveneens Duitse Sky vertelt Vettel dat hij zich juist zat op te pompen voor de start. “Want bij de opwarmronde kwam ik juist zo goed weg”, baalt hij na. “Dit is sowieso heel vervelend. Je bereidt je op de race voor en dan haal je de start niet eens.” Of hij deze motor na wat reparaties toch kan gebruiken in China, durft Vettel niet te zeggen: “We weten nog niet of hij beschadigd is.” Aangezien teamgenoot Räikkönen in Australië met een motorprobleem uitviel, rijst de vraag of hetzelfde euvel Vettel hinderde. Zelf denkt hij van niet. “Want ik geloof dat het eerdere probleem van Kimi is opgelost.”
VettelIn de andere Ferrari SF16-H bleef de finish ver buiten zicht voor Vettel. Sterker nog, hij redde het niet eens tot de startstreep, omdat zijn motor al in de opwarmronde uit elkaar klapte. “Ik weet het ook niet”, zucht Vettel ten overstaan van het Duitse RTL. “Het gebeurde totaal zonder waarschuwing. Ik merkte ineens dat ik vermogen verloor, zag veel rook aan de achterkant, en dat was het.” Aan het eveneens Duitse Sky vertelt Vettel dat hij zich juist zat op te pompen voor de start. “Want bij de opwarmronde kwam ik juist zo goed weg”, baalt hij na. “Dit is sowieso heel vervelend. Je bereidt je op de race voor en dan haal je de start niet eens.” Of hij deze motor na wat reparaties toch kan gebruiken in China, durft Vettel niet te zeggen: “We weten nog niet of hij beschadigd is.” Aangezien teamgenoot Räikkönen in Australië met een motorprobleem uitviel, rijst de vraag of hetzelfde euvel Vettel hinderde. Zelf denkt hij van niet. “Want ik geloof dat het eerdere probleem van Kimi is opgelost.”
Gerelateerd nieuws
Sainz ziet een kans op de winst in Vegas: ‘Hebben dat nodig om McLaren te verslaan’
23 november 2024 08:54 - GP Las Vegas
Waarom krijgt Hamilton geen Ferrari-test in Abu Dhabi? ‘Gaat niet werken’
22 november 2024 08:30 - Nieuws
GP Las Vegas past alle putdeksels aan, hoopt herhaling sof 2023 te voorkomen
21 november 2024 21:00 - GP Las Vegas
Sainz over naderend afscheid: ‘Blijf een Ferrari-coureur tot aan de allerlaatste bocht’
21 november 2024 17:00 - GP Las Vegas