Ferrari sneed zichzelf in de vingers
Ferrari-teambaas Jean Todt heeft laten weten dat Ferrari zelf schuldig is aan de teleurstellend verlopen race in Australië. Gripproblemen kwamen de Scuderia duur te staan, want het team besloot voor de conservatieve, hardere compound te kiezen. Dat was de reden dat Michael Schumacher er niet in slaagde zich in de toptien te kwalificeren. Ook in de race ondervond hij hinder van de bandenkeuze. Gedurende een deel van de race was hij niet snel genoeg, al naderde hij Jenson Button voor zijn uitvalbeurt met rasse schreden.
Dit ging gepaard met verschillende blokkerende wielen en uitstapjes door het gras. Het ging van kwaad tot erger toen hij bij het uitkomen van de laatste bocht werd gelanceerd op een hobbel en crashte. Todt liet na de race doorschemeren dat Ferrari het niet aandurfde voor de nieuwe Bridgestone-banden te kiezen. Opvallend, want deze zouden optimaal zijn voor de wat koelere omstandigheden.
,,Vorig jaar hadden we hier al verschillende keren last van, dat we geen warmte in de banden kregen. Onze collega-teams (Toyota, dat de nieuwe banden op Paul Ricard had getest, en Williams) hadden deze problemen nu duidelijk niet. Dus moeten we de hand in eigen boezem steken”, meldt Todt Formule 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper.
Ferrari wilde de specificatie zaterdagochtend in de derde vrije training uitproberen. Omdat er dan wat meer rubber op het circuit zou liggen. De oefensessie werd echter ontsierd door regen, waardoor er een streep kon door Ferrari’s plannen. ,,We hadden te weinig informatie om een weloverwegen keuze te kunnen maken.”
Desondanks heeft Todt wel wat aanknopingspunten gezien. Namelijk een Schumacher die identieke tijden reed als de kop van het veld toen de banden eenmaal wel warm genoeg waren. ,,Als alles werkt, dan kunnen we goed meedoen.” Met opgeheven hoofd reist de Fransman dan ook af naar Imola, waar Ferrari met een grote update komt. ,,Moeilijk om te zeggen hoe goed we zullen zijn. Er zijn wel meer teams met nieuwe onderdelen. Ik hoop alleen dat we onze ware snelheid kunnen tonen.”
KVN
Dit ging gepaard met verschillende blokkerende wielen en uitstapjes door het gras. Het ging van kwaad tot erger toen hij bij het uitkomen van de laatste bocht werd gelanceerd op een hobbel en crashte. Todt liet na de race doorschemeren dat Ferrari het niet aandurfde voor de nieuwe Bridgestone-banden te kiezen. Opvallend, want deze zouden optimaal zijn voor de wat koelere omstandigheden.
,,Vorig jaar hadden we hier al verschillende keren last van, dat we geen warmte in de banden kregen. Onze collega-teams (Toyota, dat de nieuwe banden op Paul Ricard had getest, en Williams) hadden deze problemen nu duidelijk niet. Dus moeten we de hand in eigen boezem steken”, meldt Todt Formule 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper.
Ferrari wilde de specificatie zaterdagochtend in de derde vrije training uitproberen. Omdat er dan wat meer rubber op het circuit zou liggen. De oefensessie werd echter ontsierd door regen, waardoor er een streep kon door Ferrari’s plannen. ,,We hadden te weinig informatie om een weloverwegen keuze te kunnen maken.”
Desondanks heeft Todt wel wat aanknopingspunten gezien. Namelijk een Schumacher die identieke tijden reed als de kop van het veld toen de banden eenmaal wel warm genoeg waren. ,,Als alles werkt, dan kunnen we goed meedoen.” Met opgeheven hoofd reist de Fransman dan ook af naar Imola, waar Ferrari met een grote update komt. ,,Moeilijk om te zeggen hoe goed we zullen zijn. Er zijn wel meer teams met nieuwe onderdelen. Ik hoop alleen dat we onze ware snelheid kunnen tonen.”
KVN