Ferrari-coureurs Fernando Alonso en Kimi Räikkönen kwamen in Spanje als zesde en zevende over de streep, waarmee ze hun startposities hadden omgedraaid in een race waarin ze verder een bijrol speelden.

Ferrari mist namelijk onmiskenbaar de snelheid om met het dominante Mercedes voor overwinningen te vechten, terwijl ook Red Bull – dat haar coureurs vandaag als derde en vierde zag eindigen – in Barcelona liet zien haar zaakjes beter voor elkaar te hebben.

Aangezien Valtteri Bottas in de Williams, die in Spanje niet leek onder te doen voor de Ferrari, knap naar de vijfde plek reed, zat er voor Alonso en Räikkönen niet meer in dan een zesde en zevende plek, zo moeten ze allebei na de race toegeven.

“Het was zwaar voor ons vandaag”, erkent Alonso ten overstaan van de BBC. “We hadden weinig grip, een slechte balans en dus ook niet echt vertrouwen in de auto”, zo somt de Spanjaard op.

“Nadat ik bij de start geen posities kon winnen, zat ik vrijwel de hele race in het verkeer”, vertelt de coureur die op het eind de vanuit de middenmoot vertrokken Sebastian Vettel – die op een andere strategie zat – nog aan zich voorbij zag komen en niks terug kon doen: “Ik had nog wel een extra pitstop gemaakt in een poging hem af te stoppen, maar het mocht niet baten.”

Hoewel Alonso zelf door over te stappen op drie stops nog wel aan zijn twee keer gestopte teamgenoot voorbij wist te komen, is dat geen reden tot vreugde voor de thuisrijder, die daar niet eens bij stilstaat. Wat hij belangrijker vindt, is dat Ferrari ‘het’ nog steeds niet heeft, ondanks de updates die het naar Spanje bracht. “Onze achterstand op Mercedes is onverminderd groot. We eindigden hier wederom op meer dan een minuut achterstand. Wij – en alle andere teams – moeten ons werk dus echt beter gaan doen.”

Räikkönen
Alonso’s teamgenoot, de Fin Kimi Räikkönen, is ten overstaan van de pers uit zijn thuisland kort van stof: “Ik verloor op het eind plaatsen aan Sebastian en Fernando omdat mijn banden helemaal op waren”, vertelt hij aan MTV3.

“Het was sowieso een lastige race, waarin de auto alle kanten op gleed. De tweede en derde stint waren overigens wel beter dan de eerste, maar we moeten echt met oplossingen zien te komen.”