Ferrari heeft de SF71H gepresenteerd, de auto waarmee Sebastian Vettel en Kimi Räikkönen komend seizoen gaan strijden om de eerste titel voor de Italiaanse renstal sinds 2007.
De auto werd onthuld tijdens een presentatie op de Ferrari-fabriek in Maranello, waarbij naast de racecoureurs ook testcoureur Daniil Kvyat en Ferrrari-president Sergio Marchionne aanwezig waren. De presentatie was in handen van Marc Gené, de voormalige testcoureur van de Scuderia.
Voor het grootste deel is de SF71H een doorontwikkeling van zijn voorganger, de SF70H. “Dat was al een goede auto”, zei technisch directeur Mattia Binotto, het hoofd van het ontwerpteam van Ferrari. “De vorige auto werkte goed op de langzame circuits. We hebben de aerodynamica van de nieuwe wagen zo aangepast dat die hopelijk ook goed is op de snelle banen.” Het team heeft ook aan de betrouwbaarheid gewerkt, aldus Binotto.
De sidepods van de 2018-Ferrari zijn slanker en voorzien van nog meer aerodynamische foefjes dan die op de oude auto – en dat terwijl Ferrari vorig jaar al de meeste agressieve aanpak had gekozen in het ontwerp. Verder heeft de auto een iets langere wielbasis dan zijn voorloper en is hij door het vertrek van hoofdsponsor Santander net wat roder.
Ook op de nieuwe Ferrari zit uiteraard een halo. Net als bij onder meer Sauber is de beschermbeugel voorzien van een opstaand randje, om het verstorende effect van het ding op de luchtstroom tot een minimum te beperken.
‘Halo niet zo’n verschil’
Kimi Räikkönen vindt de halo geen probleem: “We hebben hem vorig jaar uitgeprobeerd. Zo’n verschil was het niet. En nu is hij geïntegreerd in het ontwerp van de auto, waardoor het nog beter is.” Räikkönen vindt de SF71H een mooie auto. “En als hij er goed uitziet, is hij vaak ook snel. Maar dat zien we volgende week bij de tests wel.”
Teamgenoot Sebastian Vettel zat gelijk lekker in de auto toen hij zijn stoeltje ging passen. “Het chassis lijkt erg op het oude, maar toch is de zitpositie altijd net wat anders. Maar ik zat goed”, aldus de Duitser. “Nu wil ik in de auto gaan zitten, de baan op en ertegenaan.”
Ferrari hoopt met zijn nieuwe F1-bolide de opgaande lijn door te zetten die het team vorig jaar heeft ingeslagen. Na een teleurstellend verlopen 2016, verrasten de Italianen toen met een sterke auto waarmee Vettel vijf races en de tweede plek in het WK binnen sleepte.
Voor Räikkönen staat opnieuw lijfsbehoud op het spel. Sinds zijn terugkeer bij Ferrari in 2014 is hij telkens dik verslagen in het teamduel. Alleen omdat Ferrari nog geen geschikte vervanger zag, kreeg de Fin ook voor dit jaar weer een contract.