Ferrari-teambaas Mattia Binotto verdedigt de strategie van zijn team om Carlos Sainz in de slotfase van de Grand Prix van Frankrijk binnen te halen voor zijn tweede pitstop. Dat was volgens hem de juiste keuze omdat het een ‘veiligheidsrisico’ was om hem tot het einde door te laten gaan op de mediums.
Sainz lag in de slotfase van de Grand Prix van Frankrijk derde toen zijn team hem, midden in een gevecht met Sergio Pérez, de opdracht gaf om binnen te komen voor een tweede pitstop. Hij had een tijdstraf van vijf seconden door een unsafe release en stapte vroeg over op de mediums, waardoor het lastig leek om de race uit te rijden.
Dat Sainz binnengehaald werd voor die pitstop leidde tot kritiek van de Spanjaard zelf, die ervan overtuigd was dat het beter was om tot het einde door te gaan. Maar volgens teambaas Mattia Binotto moest Sainz wel een pitstop maken.
Lees ook: Sainz houdt zich op de vlakte over Ferrari-strategie: ‘Aan de pitmuur hebben ze meer data’
“Ik denk dat de keuze die we gemaakt hebben, de juiste was”, verdedigt Binotto zijn strategieteam. “Carlos zit in de cockpit en heeft niet alle informatie tot zijn beschikking, het was voor hem dus lastig om te oordelen. Maar ik twijfel er niet aan dat we de juiste keuze hebben gemaakt.”
Binotto legt uit dat ze Sainz zo lang mogelijk wilden laten doorrijden op de harde band zodat hij daarna nog zoveel mogelijk over had op de mediums. Omdat hij relatief vroeg, in ronde 18 van de 53, binnenkwam voor zijn pitstop stond Sainz voor de lastige taak om de race op die compound uit te rijden.
Lees ook: Binotto neemt het op voor Leclerc: ‘Hij is een kampioen, niemand zal aan hem twijfelen’
“Toen we alle informatie hadden beseften we dat we niet genoeg over zouden hebben om het einde van de race te halen, simpel zat”, aldus Binotto. Bovendien was het een veiligheidsrisico als Sainz was doorgereden, denkt Binotto. “Het zou een veiligheidsrisico zijn geweest en een risico voor wat betreft de betrouwbaarheid met die versleten banden. We moesten dus wel stoppen”, aldus de Italiaan.
Daarnaast zou Sainz zonder de pitstop ook niet op het podium zijn geëindigd, denkt Binotto. “Carlos’ pace was niet goed genoeg om het gat naar Pérez en Russell te vergroten om de vijf seconden tijdstraf te dekken”, legt hij uit. “Het was dus de juiste keuze om te stoppen. Daardoor kregen we ook nog de snelste raceronde in handen, dat leverde toch een punt op. Een belangrijk punt voor het team en Carlos.”