Het verschil tussen Ferrari en Red Bull is door de nieuwe achtervleugel, die het team in Canada introduceerde, ‘verwaarloosbaar’, stelt Ferrari-teambaas Mattia Binotto. Nu moeten de teams het verschil maken op het gebied van grip, aldus de Italiaan.

Het is al het hele seizoen stuivertje wisselen tussen Ferrari en Red Bull, waarbij Ferrari sterker begon maar Red Bull toch de meeste zeges wist op te eisen in de eerste elf van de 22 races. Na enkele tegenvallende races stond Ferrari er in Canada, Groot-Brittannië en Oostenrijk weer wat beter voor. In Canada introduceerde Ferrari een nieuwe achtervleugel om het gat naar Red Bull weer wat te dichten. En dat is gelukt, zo stelt teambaas Mattia Binotto.

“We hadden een nadeel ten opzichte van Red Bull voor wat betreft de topsnelheid op de rechte stukken, met name in de DRS-zone”, legt Binotto uit. Dat was begin dit seizoen ook goed te merken: waar de Red Bull in een DRS-zone zich naar de Ferrari zoog, was het slipstreameffect voor de F1-75 een stuk minder.

Lees ook: Wolff: ‘Mercedes heeft gat naar Ferrari en Red Bull gehalveerd’

“We hebben er hard aan gewerkt”, vervolgt Binotto. “We hebben een nieuwe achtervleugel gebouwd en die op één auto gezet”, namelijk die van Leclerc in Canada. “Sinds de Grand Prix van Groot-Brittannië beschikken beide coureurs over de nieuwe achtervleugel.”

Volgens Binotto is het verschil tussen de twee teams door die nieuwe achtervleugel minimaal. “We hebben simpelweg het gat verkleind”, benadrukt de Italiaan. “We hebben het gat gedicht en we hebben meer snelheid. Ik denk dat zij nog steeds een klein voordeel hebben, maar dat is zeer klein of verwaarloosbaar.”

Lees ook: Binotto keek laatste drie ronden GP Oostenrijk weg: ‘Was te nerveus’

“Qua vermogen zit er weinig verschil tussen ons”, voegt Binotto toe. “Het gaat dan alleen nog maar om de grip in de bochten waar we het verschil kunnen maken.” Om te benadrukken: “Qua pure snelheid zijn de auto’s zeer gelijkwaardig en dat wordt in de kwalificaties bewezen. Ik denk dat er niet veel verschil zit tussen de twee auto’s”, besluit de Ferrari-teambaas.