Ferrari heeft Luca Marmorini, tot voor kort het hoofd van haar motorafdeling, aan de kant gezet en gaat ook andere takken van de renstal flink reorganiseren.

Marmorini begon in 1986 bij Ferrari en werd – na een onderbreking van tien jaar, waarin hij voor Toyota werkte – in 2009 het hoofd van de Scuderia’s motorafdeling. In die hoedanigheid was hij de eindverantwoordelijke voor de huidige V6-turbomotor waarmee Ferrari het nieuwe technische tijdperk van de Formule 1 is ingegaan.

Ferrari’s V6 was naar verluidt (in ieder geval aanvankelijk) te zwaar en geeft nog altijd te weinig vermogen. Dat is Marmorini nu aangerekend, waardoor hij door Ferrari op straat is gezet. Marmorini’s taken worden nu overgenomen door twee man: Mattia Binotto neem zijn managementtaken over, terwijl Lorenzo Sassi de verantwoordelijkheid krijgt voor het ontwerp van de krachtbron.

Mattiacci
Ferrari-teambaas Marco Mattiacci heeft op zijn beurt aangegeven dat Ferrari zich over de hele lijn moet verbeteren. “Het gaat niet alleen om de motor, aerodynamica of het chassis”, vertelt hij aan Autosport. “We moeten de auto in zijn totaal én het team in haar geheel zien te verbeteren. Het is een flinke klus, maar dat is wat er moet gebeuren en ik heb vertrouwen in onze plannen.”

Tijdens het Grand Prix-weekend in Hongarije zong overigens het gerucht rond dat Ferrari haar engineering director Pat Fry ontslagen zou hebben en dat was niet voor de eerste keer dit jaar, maar de Italiaanse renstal heeft dit weersproken. Volgens Ferrari zijn berichten over Fry’s ontslag ‘niet meer dan geruchten’, al houdt het Britse Sky Sports F1 vol dat Fry wel degelijk op straat gezet wordt of in essentie al is.