De FIA heeft Mercedes officieel gedagvaard vanwege hun rol in de geheime bandentest van Pirelli na de Grand Prix van Spanje. Ferrari hoeft zich verder niet te verantwoorden voor het tribunaal. De Italiaanse renstal heeft zich aan de reglementen gehouden door de banden met een auto uit 2011 te testen.
Tijdens de Grand Prix van Monaco dienden zowel Red Bull als Ferrari een klacht in wegens een test van Mercedes met de nieuwe banden van Pirelli. Het grootste probleem was dat Mercedes met de huidige auto testte, iets dat verboden is volgens de reglementen.
De FIA heeft informatie bij alle teams opgevraagd, omtrent bandentests met Pirelli. Belangrijk daarin was of de overige teams überhaupt zijn gevraagd voor een test in 2013. Naar aanleiding van deze informatie is besloten de zaak met Ferrari te sluiten. De Italiaanse renstal heeft volgens de regels gehandeld. Mercedes daarentegen zou extra informatie kunnen hebben verzameld door met de huidige auto te testen. Wanneer de zaak voorkomt is nog niet bekend gemaakt. Feit is wel dat de bandentest de gemoederen in de Formule 1-wereld al enige tijd bezig houdt. Onder andere Christian Horner, teambaas van Red Bull en Lotusbaas Eric Boullier spraken van ‘oneerlijke concurrentie’. Volgens de reglementen mag Pirelli duizend kilometer testen met de Formule 1-auto van 2013. Volgens Pirelli is dat precies wat ze hebben gedaan met Mercedes na de Grand Prix van Spanje. Daarnaast zou Mercedes er volgens Pirelli geen voordeel van hebben, omdat het team geen idee heeft wat de bandenleverancier met het rubber doet. Enkele andere teams denken hier duidelijk anders over en dienden een klacht in. Dat zowel Mercedes als Pirelli de test verborgen hield voor de buitenwereld was voor velen een doorn in het oog.
De FIA heeft informatie bij alle teams opgevraagd, omtrent bandentests met Pirelli. Belangrijk daarin was of de overige teams überhaupt zijn gevraagd voor een test in 2013. Naar aanleiding van deze informatie is besloten de zaak met Ferrari te sluiten. De Italiaanse renstal heeft volgens de regels gehandeld. Mercedes daarentegen zou extra informatie kunnen hebben verzameld door met de huidige auto te testen. Wanneer de zaak voorkomt is nog niet bekend gemaakt. Feit is wel dat de bandentest de gemoederen in de Formule 1-wereld al enige tijd bezig houdt. Onder andere Christian Horner, teambaas van Red Bull en Lotusbaas Eric Boullier spraken van ‘oneerlijke concurrentie’. Volgens de reglementen mag Pirelli duizend kilometer testen met de Formule 1-auto van 2013. Volgens Pirelli is dat precies wat ze hebben gedaan met Mercedes na de Grand Prix van Spanje. Daarnaast zou Mercedes er volgens Pirelli geen voordeel van hebben, omdat het team geen idee heeft wat de bandenleverancier met het rubber doet. Enkele andere teams denken hier duidelijk anders over en dienden een klacht in. Dat zowel Mercedes als Pirelli de test verborgen hield voor de buitenwereld was voor velen een doorn in het oog.