‘FIA doet onderzoek naar kostenbesparing’
Daan de Geus
24 januari 2015
De FIA heeft een onafhankelijke onderzoekscommissie in het leven geroepen om te kijken waar er in de Formule 1 geld bespaard kan worden. Dat vertelt Force India-kopstuk Otmar Szafnauer aan Autosport.
Szafnauer, de chief operating officer van Force India, vertelt dat het thema van kostenbesparing nog altijd een belangrijk gespreksonderwerp is voor de teams en de FIA en dat de internationale autosportfederatie in reactie daarop een onderzoekscommissie heeft ingesteld. “En die werkgroep moet kijken welke kostenbesparende maatregelen er ingevoerd kunnen worden”, meldt Szafnauer.
Om dat voor elkaar te krijgen, moet de commissie de regelgevers van de FIA helpen begrijpen ‘welke factoren de kosten zo opdrijven’. Waar volgens Szafnauer echter op gelet moet worden, is dat reglementswijzigingen de teams vaak geld kosten: “Dus het is zaak om de regels dusdanig aan te passen dat het ook daadwerkelijk tot kostenbesparing leidt”, benadrukt hij.
Waar volgens Szafnauer nu aan gedacht wordt, is onder meer het verminderen van de tijd die teams in windtunnels mogen doorbrengen. “Daarnaast is de FIA aan het denken en rekenen om te kijken wat ze allemaal nog meer aan banden kunnen leggen en hoeveel dat daadwerkelijk oplevert. Op het moment is de commissie nog niet met conclusies naar buiten gekomen, maar er zou voor de start van het seizoen meer duidelijkheid moeten zijn.”
Force India, dat te boek staat als één van de kleinere teams, is door haar goede prestaties van 2014 inmiddels echter opgenomen in de F1 Strategy Group, het orgaan waarin de toekomst van de Formule 1 wordt uitgestippeld.
De F1 Strategy Group bestaat uit achttien leden, waaronder zes vertegenwoordigers van de FIA en zes van de FOM, de commerciële uitbater van de sport. Daarnaast maken afgezanten van de grote teams Mercedes, Ferrari, Red Bull, McLaren en Williams deel uit van de groep. Het laatste plekje komt toe aan het best geklasseerde team dat niet bij deze vijf hoort, wat inmiddels dus Force India is.
Dat Force India – één van de grootste voorstanders van kostenbesparing – nu bij de F1 Strategy Group mag aansluiten, is volgens Szafnauer een welkome ontwikkeling: “Wij zijn natuurlijk maar één van de vele stemmen in de groep, maar we kunnen wel ons zegje doen en vaststellen welke posities de andere partijen hebben. Dat we nu een plekje aan de tafel hebben en horen wat er speelt, is al heel wat.”