‘FIA gaat minder vaak optreden bij race incidenten’
Daan de Geus
20 juni 2014
De FIA schrijft haar wedstrijdleiders met ingang van dit raceweekend voor om minder vaak op te treden bij race incidenten waarbij geen duidelijke schuldige aan te wijzen is. Dat meldt Autosport.
De doorgaans goed ingevoerde Britse publicatie bericht dat de FIA – naar aandringen van de Formule 1 commissie – minder vaak zal gaan optreden tegen coureurs als ze bij incidenten betrokken zijn waarbij geen duidelijke schuldige aan te wijzen valt, om zo de show te bevorderen.
Volgens bronnen van Autosport willen ‘meerdere teams’ dat de wedstrijdleiding voortaan ‘niet langer automatisch elke touché direct onderzoekt’, zodat coureurs ‘meer geneigd zijn risico te nemen’ in duel met elkaar.
De FIA heeft naar aanleiding hiervan besloten het anders aan te pakken. De regel die het verplicht elke vorm van contact te onderzoeken, is namelijk terzijde geschoven. Een onderzoek volgt voortaan alleen nog maar als een team een klacht indient of de wedstrijdleiding het nodig acht.
Volgens Autosport zal de wedstrijdleiding vanaf heden echter niet happig zijn op het onderzoeken van incidenten, tenzij dit uiteraard ernstig is, er één coureur overduidelijk schuldig is aan het incident en/of dit zonder al te veel moeite vermeden had kunnen worden.
Charlie Whiting, de veiligheidsgedeputeerde en race director van de FIA, heeft de teams verder duidelijk gemaakt dat ‘het nieuwe systeem alleen werkt als ze ophouden over elk wissewasje te klagen’, stelt Auto, Motor und Sport.
Whiting vertelt aan de Duitse publicatie dat hij tijdens de meeste races spreekwoordelijk plat wordt gebeld door klagende teams, maar deze zouden nu hebben toegezegd voortaan wat minder snel aan de bel te trekken.
Whiting benadrukt verder nog dat het ‘louter om een andere benadering en niet om een reglementswijziging gaat’. Met andere woorden: de strafmaat verandert niet, maar meer incidenten zullen zonder grondig onderzoek als racing incident bestempeld worden, terwijl ook voor de aanvaringen die wél onderzocht worden alleen maar straffen zullen worden uitgedeeld als ‘de schuldvraag eenduidig is’.
Gerelateerd nieuws
Russell pleit opnieuw voor professionele stewards na controversiële duels
01 november 2024 12:30 - GP São Paulo
Overtreding kostenplafond: FIA heeft Honda en Alpine flinke boetes opgelegd
30 oktober 2024 10:00 - Nieuws
Leclerc mogelijk bestraft voor schelden: ‘Ik wil niet de Max-behandeling’
28 oktober 2024 10:30 - GP Mexico
‘FIA past regels aan na ‘verhitte discussie’ tussen Verstappen en Norris’
26 oktober 2024 21:30 - GP Mexico