Eelco den Boer
28 september 2016
De World Motor Sport Council van de FIA heeft de voorlopige kalender voor 2017 goedgekeurd. Het seizoen start op 26 maart in Australië en wordt op 26 november afgesloten in Abu Dhabi.
De volledige kalender:
26 maart: Australië (Melbourne)
9 april: China (Sjanghai)
16 april: Bahrein (Manama)
30 april: Rusland (Sotsji)
14 mei: Spanje (Barcelona)
28 mei: Monaco (Monte Carlo)
11 juni: Canada (Montréal)
18 juni: Azerbeidzjan (Bakoe)
2 juli: Oostenrijk (Spielberg)
9 juli: Engeland (Silverstone)
23 juli: Hongarije (Boedapest)
30 juli: Duitsland (Hockenheim)
27 augustus: België (Spa-Francorchamps)
3 september: Italië (Monza)
17 september: Maleisië (Sepang)
1 oktober: Singapore (Singapore)
8 oktober: Japan (Suzuka)
22 oktober: Amerika (Austin)
5 november: Mexico (Mexico-Stad)
12 november: Brazilië (Sao Paulo)
26 november: Abu Dhabi (Abu Dhabi) De kalender komt in grote lijnen overeen met die van dit jaar. Vanwege logistieke bezwaren is afgeweken van het oorspronkelijke plan om de Grand Prix van China direct op die van Australië te laten aansluiten. Maleisië en Singapore wisselen van volgorde. Mexico volgt niet langer direct op de Grand Prix van Amerika, maar vormt nu een tweeluik met Brazilië. De race in Brazilië is net als die in Canada en Duitsland nog wel onder voorbehoud. Brazilië en Canada moeten voldoen aan verbeteringen van de faciliteiten, Duitsland moet de begroting nog rond krijgen. Eigenlijk was de Nürburgring weer aan de beurt om de Grand Prix van Duitsland te organiseren, maar Hockenheim neemt het contract van het noodlijdende circuit over. Banden
Voor de eerste vijf races (dus tot en met de Grand Prix van Spanje) hebben de teams geen vrije bandenkeuzes, maar levert Pirelli standaard twee sets van de hardste compound, vier medium en zeven zachte. Hiertoe is besloten omdat de teams anders keuzes hadden moeten maken nog voordat ze met de nieuwe banden hebben kunnen testen. De rest van het seizoen gelden dezelfde regels als dit seizoen en mogen de teams zelf de verdeling van de banden bepalen. De FIA neemt verder maatregelen tegen het opbouwen van een voorraad motorelementen, zoals Lewis Hamilton bijvoorbeeld deed in België. Wanneer er meerdere extra exemplaren worden gebruikt, mag alleen de laatste straffeloos worden gebruikt in het vervolg van het seizoen. Ook worden de regels aangescherpt voor het inkopen van onderdelen en personeel bij andere teams. De World Motor Sport Council heeft verder de gewijzigde startprocedure voor regenraces bevestigd. Wanneer het te nat is voor een reguliere start, zal achter de safety car worden begonnen totdat de condities veilig genoeg zijn. De safety car zal dan de pits ingaan, maar de auto’s formeren zich dan op de grid voor een reguliere start. Tot slot benadrukt dat de FIA dat de coureurs het hele seizoen een ‘substantieel hetzelfde’ helmdesign moeten gebruiken, maar dat ze voor één evenement (bijvoorbeeld een thuisrace) een speciaal design mogen gebruiken. Daarnaast mogen coureurs van design wisselen wanneer ze naar een ander team overstappen.
Mocht u één van de bovenstaande Grands Prix bij willen wonen, bekijk dan hier de arrangementen van Ticket+Travel, al meer dan 27 jaar dé reisorganisator voor alle Formule 1-races.
26 maart: Australië (Melbourne)
9 april: China (Sjanghai)
16 april: Bahrein (Manama)
30 april: Rusland (Sotsji)
14 mei: Spanje (Barcelona)
28 mei: Monaco (Monte Carlo)
11 juni: Canada (Montréal)
18 juni: Azerbeidzjan (Bakoe)
2 juli: Oostenrijk (Spielberg)
9 juli: Engeland (Silverstone)
23 juli: Hongarije (Boedapest)
30 juli: Duitsland (Hockenheim)
27 augustus: België (Spa-Francorchamps)
3 september: Italië (Monza)
17 september: Maleisië (Sepang)
1 oktober: Singapore (Singapore)
8 oktober: Japan (Suzuka)
22 oktober: Amerika (Austin)
5 november: Mexico (Mexico-Stad)
12 november: Brazilië (Sao Paulo)
26 november: Abu Dhabi (Abu Dhabi) De kalender komt in grote lijnen overeen met die van dit jaar. Vanwege logistieke bezwaren is afgeweken van het oorspronkelijke plan om de Grand Prix van China direct op die van Australië te laten aansluiten. Maleisië en Singapore wisselen van volgorde. Mexico volgt niet langer direct op de Grand Prix van Amerika, maar vormt nu een tweeluik met Brazilië. De race in Brazilië is net als die in Canada en Duitsland nog wel onder voorbehoud. Brazilië en Canada moeten voldoen aan verbeteringen van de faciliteiten, Duitsland moet de begroting nog rond krijgen. Eigenlijk was de Nürburgring weer aan de beurt om de Grand Prix van Duitsland te organiseren, maar Hockenheim neemt het contract van het noodlijdende circuit over. Banden
Voor de eerste vijf races (dus tot en met de Grand Prix van Spanje) hebben de teams geen vrije bandenkeuzes, maar levert Pirelli standaard twee sets van de hardste compound, vier medium en zeven zachte. Hiertoe is besloten omdat de teams anders keuzes hadden moeten maken nog voordat ze met de nieuwe banden hebben kunnen testen. De rest van het seizoen gelden dezelfde regels als dit seizoen en mogen de teams zelf de verdeling van de banden bepalen. De FIA neemt verder maatregelen tegen het opbouwen van een voorraad motorelementen, zoals Lewis Hamilton bijvoorbeeld deed in België. Wanneer er meerdere extra exemplaren worden gebruikt, mag alleen de laatste straffeloos worden gebruikt in het vervolg van het seizoen. Ook worden de regels aangescherpt voor het inkopen van onderdelen en personeel bij andere teams. De World Motor Sport Council heeft verder de gewijzigde startprocedure voor regenraces bevestigd. Wanneer het te nat is voor een reguliere start, zal achter de safety car worden begonnen totdat de condities veilig genoeg zijn. De safety car zal dan de pits ingaan, maar de auto’s formeren zich dan op de grid voor een reguliere start. Tot slot benadrukt dat de FIA dat de coureurs het hele seizoen een ‘substantieel hetzelfde’ helmdesign moeten gebruiken, maar dat ze voor één evenement (bijvoorbeeld een thuisrace) een speciaal design mogen gebruiken. Daarnaast mogen coureurs van design wisselen wanneer ze naar een ander team overstappen.
Mocht u één van de bovenstaande Grands Prix bij willen wonen, bekijk dan hier de arrangementen van Ticket+Travel, al meer dan 27 jaar dé reisorganisator voor alle Formule 1-races.