FIA kiest voor Bridgestone
Zoals verwacht is Bridgestone door de internationale autosportbond FIA verkozen tot officiële Formule 1-bandenleverancier voor de seizoenen 2008, 2009 en 2010. Dat houdt in dat alle teams in die periode met banden van de Japanners móeten rijden.
De invoering van het bandenmonopolie is een van de maatregelen waarmee de FIA de Formule 1 vanaf 2008 goedkoper, en dus aantrekkelijker voor nieuwe teams, wil maken. De kosten, zo meent de FIA, gaan omlaag als er slechts een bandenfabrikant is, omdat er niet meer continu ontwikkelt hoeft te worden om de concurrerende firma voor te blijven. Bridgestone voorziet nu al Ferrari, MF1 Racing, Super Aguri, Toyota en Williams van schoeisel. BMW Sauber, Honda, McLaren, Red Bull Racing, Renault en Toro Rosso maken allen gebruik van banden van het Franse Michelin. De verwachting is dat al vanaf volgend jaar alle teams met Bridgestone-banden gaan rijden, want Michelin heeft bekendgemaakt er na dit jaar de brui aan te geven. De Fransen trekken zich terug omdat ze vinden dat er ‘op alle technische vlakken geconcurreerd moet kunnen worden in de sport’. Michelin had zich dan ook geen kandidaat gesteld als bandenmonopolist. Tevens is er woensdag op de vergadering van de internationale autosportbond besloten dat Microsoft MES een standaard-Engine Control Unit (ECU) gaat ontwikkelen voor diezelfde periode. Ook hiermee wil de FIA de kosten omlaag brengen. De ECU is kortweg de software die de motor aanstuurt. PPB
De invoering van het bandenmonopolie is een van de maatregelen waarmee de FIA de Formule 1 vanaf 2008 goedkoper, en dus aantrekkelijker voor nieuwe teams, wil maken. De kosten, zo meent de FIA, gaan omlaag als er slechts een bandenfabrikant is, omdat er niet meer continu ontwikkelt hoeft te worden om de concurrerende firma voor te blijven. Bridgestone voorziet nu al Ferrari, MF1 Racing, Super Aguri, Toyota en Williams van schoeisel. BMW Sauber, Honda, McLaren, Red Bull Racing, Renault en Toro Rosso maken allen gebruik van banden van het Franse Michelin. De verwachting is dat al vanaf volgend jaar alle teams met Bridgestone-banden gaan rijden, want Michelin heeft bekendgemaakt er na dit jaar de brui aan te geven. De Fransen trekken zich terug omdat ze vinden dat er ‘op alle technische vlakken geconcurreerd moet kunnen worden in de sport’. Michelin had zich dan ook geen kandidaat gesteld als bandenmonopolist. Tevens is er woensdag op de vergadering van de internationale autosportbond besloten dat Microsoft MES een standaard-Engine Control Unit (ECU) gaat ontwikkelen voor diezelfde periode. Ook hiermee wil de FIA de kosten omlaag brengen. De ECU is kortweg de software die de motor aanstuurt. PPB