
De ‘drag strip’ was kletsnat en was het Waterloo van Leclerc en Hülkenberg. Foto: Motorsport Images
Dat de uitloopstrook bekritiseerd wordt, is voor Masi een verrassing aangezien coureurs klagen dat fouten juist niet afgestraft worden. ”Ze beweren dat het te gevaarlijk is, maar wat wij merken is dat coureurs er blij mee zijn, ook al is het hobbelig. Ze willen bestraft worden voor fouten, en dat gebeurde in dit geval ook. We zagen de andere variant van straffen voor track limits, en dat was het bestraffen van coureurs die te wijd gingen in de eerste bocht”, aldus Masi. ”Je probeert het te balanceren,” vervolgt de raceleider, ”maar de coureurs verdienen lof. Alle twintig coureurs zijn altijd consistent geweest in hun opvattingen over de gevolgen die het moet hebben als je van de baan gaat. Misschien dat ze er direct na een race anders over denken, maar als ik één-op-één gesprekken heb met de coureurs zeggen ze steeds hetzelfde”, aldus Masi. Leclerc viel uit na een goede inhaalrace door een fout in de voorlaatste bocht. Hij was niet te spreken over de grip op de dragstrip. ”Het was erg glad. Het enige wat ik kan zeggen is dat ik vind dat het onacceptabel is om dit soort asfalt als uitloopstrook te hebben, vooral niet in de laatste bochten. Mijn fout was niet enorm, en toch had ik totaal geen controle over mijn auto. Dit is geen excuus voor mijn fout, daarvan neem ik alle verantwoordelijkheid op me. Ik ben alleen van mening dat dit soort asfalt niet in de Formule 1 thuishoort”, aldus de teleurgestelde Leclerc. Lees ook: Wedstrijdleider Masi: ‘Terugkeer grindbakken onwaarschijnlijk’