De FIA pakt het zogenoemde ‘slot gap’ op de achtervleugels van de verschillende bolides vanaf de GP China al strenger aan. Het bestuursorgaan bevestigt op maandag, met inachtneming van de technische richtlijn 3.15.1, de test voor de achtervleugels aan te passen, waardoor het ‘gat’ niet meer dan 0,5 millimeter mag variëren.

Het besluit van de FIA komt terwijl de discussie over de zogenoemde ‘mini-DRS’ weer is opgelaaid. Het bestuursorgaan kondigde eerder al aan het recht, verkregen onder de technische richtlijnen, om de test aan te passen te gaan gebruiken om een einde te maken aan de controverse. Ook vroeg de FIA aan verschillende teams om camera’s te gebruiken tijdens de vrije trainingen in Australië om enige ‘vervorming van de auto’ te kunnen analyseren.

LEES OOK: Hamilton verdedigt race-ingenieur na miscommunicatie: ‘Hij deed zijn best’

Strengere tests

“Nu dat we de beelden van vervormingen van de achtervleugels hebben geanalyseerd, samen met de gemeten statische vervormingen, komt de FIA tot de conclusie dat er genoeg reden is om een strengere test vanaf de GP China te introduceren voor de achtervleugel”, luidt de officiële verklaring. “De teams kregen dit op maandag 17 maart te horen.”

Omdat het raceweekend al over minder dan een week is, mogen teams 0,25 millimeter afwijken van de aangepaste limiet. De FIA benadrukt wel dat alle auto’s in Melbourne aan de op dat moment geldende eisen voldeden.

Lees hier alles over de GP van Australië


De seizoenspecial van FORMULE 1 Magazine is uit! Ruim 100 pagina’s, met onder andere een interview met Red Bull-teambaas Christian Horner, reportages met en over Liam Lawson en Carlos Sainz. Verder een vooruitblik op komend seizoen met Jan Lammers en Jeroen Bleekemolen. En, natuurlijk, alle teams, coureurs, circuits, GP’s en tijdschema’s. Een onmisbaar naslagwerk voor iedere F1-liefhebber. Bestel ‘m nu online, met gratis bezorging in heel Nederland.