Daan de Geus
3 september 2015
Bandenleverancier Pirelli heeft de resultaten gepresenteerd van haar onderzoek naar de lekke banden van Nico Rosberg en Sebastian Vettel in Spa. In beide gevallen waren sneeën in de banden de oorzaak van de problemen.
Pirelli benadrukt daarbij gelijk dat haar onderzoek – waarover de FIA zegt ’tevreden’ te zijn, vanwege hoe grondig dit was – heeft uitgewezen dat er ‘geen structurele problemen’ zijn met haar banden en bandenslijtage bovendien in geen van de gevallen debet was aan het falen van de Pirelli PZero’s.
Vooral bij Vettel, die volgens Pirelli onverantwoord lang had doorgereden op één setje banden, werd hier door zijn team Ferrari voor gevreesd, maar net als bij zijn landgenoot Rosberg werd de klapband dus veroorzaakt door externe factoren.
In het geval van Rosberg, wiens band in VT2 klapte, nadat er eerder een draad van de constructie was losgeraakt, ging het volgens Pirelli om een snee in de band die zo diep was dat deze de binnenste riem van de Pirelli PZero beschadigde.
Bij Vettel werd het bandenfalen volgens Pirelli veroorzaakt doordat hij zo lang op zijn banden had doorgereden dat de achterbanden dusdanig waren afgesleten dat ze ‘extra gevoelig waren voor schade door zelfs kleine stukjes rommel’. Een snee zorgde daarna ook bij hem voor een klapband.
Pirelli meldt verder nog dat er op Spa ‘een ongewoon hoog aantal banden waren met sneeën erin’. In totaal ging het volgens Pirelli om 63 sneeën, terwijl dit aantal gemiddeld genomen op 1.2 ligt voor een heel raceweekend. Bij één andere band werd overigens een snee aangetroffen die net als bij Rosberg de binnenste riem van de band raakte, maar in dat geval leverde het geen klapband op.
Als gevolg van haar onderzoek en het feit dat de FIA dit onderschrijft, gaat Pirelli er samen met de autosportfederatie aan werken om circuits beter schoon te maken. Het vermoeden bestaat namelijk dat race-incidenten tijdens het Formule 1-voorprogramma voor de rommel op de baan hebben gezorgd die de Pirelli’s in Spa heeft beschadigd. Ook heeft Pirelli nieuwe richtlijnen uitgevaardigd wat betreft het prepareren van de banden door teams.
Gerelateerd nieuws
Waarom Ferrari de pitstop van Sainz abrupt afbrak: ‘We waren nog niet klaar’
25 november 2024 13:30 - GP Las Vegas
Piastri blikt terug op ‘moeilijke’ race in Las Vegas: ‘We moeten nog begrijpen waarom’
25 november 2024 11:30 - GP Las Vegas
Sainz reageert op tirade Leclerc: ‘Ik lever kritiek liever achter gesloten deuren’
24 november 2024 15:00 - GP Las Vegas
Wolff vol ontzag voor Verstappen: ‘Het was de dominantie van de coureur’
24 november 2024 14:00 - GP Las Vegas