Volgens Prodrive-baas David Richards is het geen toeval dat de drie nieuwe Formule 1-teams, Manor, Campos en US F1, met Cosworth-motoren rijden. Dat moeten ze volgens hem van de FIA.De keuze voor de drie teams die nu op de grid van 2010 zullen staan was eigenlijk wel een beetje vreemd. Was het namelijk niet Prodrive dat van de FIA een toegangsbewijs tot de Formule 1 kreeg voor het seizoen van 2008?

Dat het Prodrive uiteindelijk niet lukte om daadwerkelijk op de startgrid te staan was niet hun eigen fout: onduidelijke reglementen omtrent het klantenchassis stond een F1-avontuur voor Prodrive namelijk in de weg.

Niet verwonderlijk dus dat Prodrive bovenaan op iedereens lijstje stond als potentieel Formule 1-team. Dat garandeerde echter niets: het team van David Richards werd verrassend genoeg niet door de FIA uitgekozen.

Teambaas Richards heeft daar maar een al te goede verklaring voor, zegt hij in een interview met Motorsport-Magazin.com. De FIA heeft volgens hem Prodrive links laten liggen omdat de renstal geen motordeal met Cosworth had gesloten.

“Mij werd gezegd dat ik met Cosworth-motoren moest gaan rijden als ik in de F1 wilde komen”, aldus Richards. En dus ging zijn Formule 1-avontuur niet door: een akkoord met McLaren was immers al gesloten. Tot ergernis van Richards.

“Het is hoe dan ook heel raar”, zegt hij over de afwegingen van de FIA. “Ik denk dat het totaal niet gepast is dat het overkoepelende autosportorgaan dit soort dingen voor teams bepaald.”

Daarnaast heeft de FIA volgens Richards geen oog meer voor dingen die veel belangrijker zijn, zoals het budget van een team. “Ik ben er vrij zeker van dat wij als enige team de FIA konden bewijzen dat we 40 miljoen pond (een kleine 47 miljoen euro, BvdB.) op de bank hebben staan en daarom klaar voor de start waren.”

Maar die start zal er volgens Richards bij Prodrive niet komen. De Brit denkt dat de kans voor Prodrive heel klein is geworden om nu nog de Formule 1 te halen. Richards verwacht niet dat – mocht zijn team worden toegelaten – hij in die korte tijd nog een goede auto kan bouwen en daarom focust hij zich nu voornamelijk weer op het WRC en het Le Mans-project van Aston Martin.

BvdB