De FIA verplicht met ingang van 2019 een nieuw type helm met een hogere veiligheidsstandaard in de Formule 1. Wat met name opvalt, is het kleinere vizier.
De hoogte van het vizier is namelijk met tien millimeter ingekort. Dit om ruimte te maken voor ‘ballistische bescherming’, oftewel bescherming rondom het vizier tegen rondvliegende objecten. Verder is de beschermende structuur aan de zijkant aangepast (en vergroot) om beter aan te sluiten bij de headrests van Formule 1-auto’s.
Het prototype helm dat door Bell is vervaardigd, is verder van een zogenaamde shell-structuur voorzien om de helm beter bestand te maken tegen penetratie en eventueel platdrukken – mocht een coureur met zijn hoofd ergens onder terechtkomen. Daarnaast heeft de nieuwe helm in het algemeen zwaardere veiligheidstests moeten doorstaan.
“De huidige helmen zijn al de veiligste ter wereld, maar met deze nieuwe standaard leggen we de lat weer hoger”, vertelt Laurent Mékies, de veiligheidsdirecteur van de FIA. De autosportbond heeft bij de ontwikkeling van de helm nauw samengewerkt met helmproducenten Bell, Stilo, Schuberth en Arai. De nieuwe helm wordt in 2019 in de Formule 1 geïntroduceerd en daarna ook in andere klassen.