FIA voert ‘afvalsysteem’ in voor kwalificatie
Daan de Geus
4 maart 2016
Het knockout-kwalificatiesysteem komt er, en het komt al in Australië. Dat heeft de World Motor Sport Council van de FIA vrijdag besloten.
Het eliminatiesysteem wordt in de oorspronkelijk voorgestelde versie ingevoerd, wat dus betekent dat in elk deel van de kwalificatie – Q1, Q2 en Q3 – telkens coureurs afvallen, tot er in Q3 nog maar twee over zijn.
te vroeg zou komen om het in te voeren. Dit zou volgens Ecclestone om technische redenen op z’n vroegst bij de Grote Prijs van Spanje – race vijf – kunnen gebeuren.
De FIA zou nu echter garanties van Ecclestone hebben gekregen dat het wel haalbaar is het nieuwe systeem gelijk bij het begin van seizoen 2016 te introduceren, waartoe dan ook besloten is.
Een alternatief voorstel, om in Q3 geen coureurs te elimineren en daarin gewoon met alle dan resterende coureurs de tijd vol te maken, is verder afgeschoten. De FIA voert het originele voorstel dus in, ondanks dat niet alle coureurs er enthousiast over zijn.
Het nieuwe kwalificatieformat
Het systeem werkt, conform het originele plan, als volgt: Q1 begint met alle 22 coureurs en na zeven minuten wordt de langzaamste rijder geëlimineerd, waarna vervolgens elke negentig seconden hetzelfde gebeurt met de dan traagste coureur. Dit tot er zeven coureurs zijn afgevallen en vijftien resteren voor in Q2. Q1 moet zo zestien minuten duren. In Q2 valt van die vijftien overgebleven coureurs vervolgens na zes minuten wederom de traagste af, waarna hetzelfde eliminatieproces als in Q1 zich herhaalt tot er achter coureurs overblijven. Van de acht coureurs die in Q3 om de poleposition wedijveren, valt na vijf minuten de langzaamste af. Ook in deze sessie wordt vervolgens elke negentig seconden weer de op dat moment traagste coureur uitgeschakeld, tot er twee overblijven. Dit duo heeft dan nog negentig seconden de tijd om de strijd om pole te beslissen.
Kort nadat het plan voor het nieuwe systeem werd voorgesteld, verklaarde Formule 1-uitbater Bernie Ecclestone dat de seizoensopener in Australië Het systeem werkt, conform het originele plan, als volgt: Q1 begint met alle 22 coureurs en na zeven minuten wordt de langzaamste rijder geëlimineerd, waarna vervolgens elke negentig seconden hetzelfde gebeurt met de dan traagste coureur. Dit tot er zeven coureurs zijn afgevallen en vijftien resteren voor in Q2. Q1 moet zo zestien minuten duren. In Q2 valt van die vijftien overgebleven coureurs vervolgens na zes minuten wederom de traagste af, waarna hetzelfde eliminatieproces als in Q1 zich herhaalt tot er achter coureurs overblijven. Van de acht coureurs die in Q3 om de poleposition wedijveren, valt na vijf minuten de langzaamste af. Ook in deze sessie wordt vervolgens elke negentig seconden weer de op dat moment traagste coureur uitgeschakeld, tot er twee overblijven. Dit duo heeft dan nog negentig seconden de tijd om de strijd om pole te beslissen.
Gerelateerd nieuws
Sneertje van Verstappen: ‘Hoop dat we nu echte, volledige prestaties van alle auto’s zien’
21 november 2024 21:15 - GP Las Vegas
Hamilton waarschuwt FIA: ‘Als we geen antwoord krijgen, gaan we achter ze aan’
21 november 2024 19:30 - GP Las Vegas
FIA verbiedt trucje met skid blocks: Nieuwe technische richtlijnen ingevoerd
21 november 2024 12:00 - GP Las Vegas