FIA voert puntensysteem voor superlicentie in
Sutton Images
Daan de Geus
6 januari 2015
Het verkrijgen van een superlicentie voor deelname in de Formule 1 zal met ingang van 2016 verbonden zijn aan een puntensysteem en een aantal andere – strengere – eisen. Dat heeft de FIA bepaald.
De internationale autosportfederatie kondigde eerder al aan dat coureurs die een superlicentie willen ontvangen met ingang van 2016 aan strengere eisen moeten voldoen. Zo moeten ze een rijbewijs voor op de openbare weg hebben, minstens achttien jaar oud zijn, minimaal twee seizoenen in de autosport hebben geracet, een ’theorie-examen’ afleggen over het sportief reglement én 300 kilometer in een oude Formule 1-auto hebben getest.
In toevoeging daarop heeft de FIA nu echter ook een puntensysteem geïntroduceerd voor in de opstapklassen aan de hand waarvan coureurs zich voortaan dienen te ‘kwalificeren’ om een superlicentie aan te mogen vragen, zo is bekend geworden.
Het puntensysteem werkt als volgt: door aansprekende klasseringen in kampioenschappen onder de Formule 1 te behalen, krijgen coureurs voortaan een door de FIA gespecificeerd aantal punten toebedeeld. Coureurs die in 2016 of daarna naar de Formule 1 willen, dienen in drie jaar tijd minstens veertig punten verzameld te hebben om in aanmerking te komen.
In bijvoorbeeld de GP2 vallen behoorlijk wat punten te verdienen: de GP2-titel is vijftig punten waard, terwijl een tweede plek in de eindstand veertig punten oplevert en een derde positie dertig. Daarnaast zijn er ook aardig wat punten te vergeven in het Europees Kampioenschap Formule 3, de LMP1-klasse van het WEC en de IndyCar Series: titels in deze klassen zijn veertig punten waard.
Enigszins opvallend is dat een kampioenschap in de Formule Renault 3.5 – waar de laatste seizoenen veel Formule 1-coureurs uit zijn voortgekomen – ‘slechts’ dertig punten oplevert, wat eveneel is als een GP3-titel. Wat tevens opvalt is dat de DTM niet in de ‘puntentabel’ is opgenomen.
Opmerkelijk is verder dat de Formule 2 helemaal bovenaan het ‘puntenklassement’ staat, terwijl deze klasse momenteel niet meer bestaat en er ook niets is medegedeeld over het opnieuw tot leven wekken ervan. Een titel in deze Formule 2 zou volgens de FIA echter 60 punten waard zijn.
Verstappen
Wat verder opvalt is dat Max Verstappen, de zeventienjarige Nederlander die in 2015 de jongste Formule 1-coureur ooit zal worden, onder het toekomstige systeem behalve op grond van zijn leeftijd ook op basis van zijn autosport-prestaties niet in aanmerking zou zijn gekomen voor een superlicentie. Verstappen heeft er immers slechts één jaar in de autosport op zitten en finishte in 2014 als derde in het EK Formule 3, wat hem slechts 20 punten zou hebben gegeven.
Wat verder opvalt is dat Max Verstappen, de zeventienjarige Nederlander die in 2015 de jongste Formule 1-coureur ooit zal worden, onder het toekomstige systeem behalve op grond van zijn leeftijd ook op basis van zijn autosport-prestaties niet in aanmerking zou zijn gekomen voor een superlicentie. Verstappen heeft er immers slechts één jaar in de autosport op zitten en finishte in 2014 als derde in het EK Formule 3, wat hem slechts 20 punten zou hebben gegeven.
Gerelateerd nieuws
Sneertje van Verstappen: ‘Hoop dat we nu echte, volledige prestaties van alle auto’s zien’
21 november 2024 21:15 - GP Las Vegas
Hamilton waarschuwt FIA: ‘Als we geen antwoord krijgen, gaan we achter ze aan’
21 november 2024 19:30 - GP Las Vegas
FIA verbiedt trucje met skid blocks: Nieuwe technische richtlijnen ingevoerd
21 november 2024 12:00 - GP Las Vegas