De regels rond het gebruik van het verstelbare achtervleugel blijven ongewijzigd, maar de FIA wil wel sleutelen aan de zones om te voorkomen dat inhalen te makkelijk wordt. Dat meldt Autosport.

 

In 2011 werd het ‘Drag Reduction System’ ingevoerd om inhalen te bevorderen. Wanneer een coureur binnen een seconde van zijn voorligger rijdt, kan hij in de daarvoor aangewezen zone met een druk op de knop zijn achtervleugel open klappen. De verminderde weerstand levert een hogere snelheid op en vergroot derhalve de kans op een geslaagde inhaalactie.

 

In sommige gevallen, zoals tijdens de Grand Prix van Turkije, werd het wel heel makkelijk om iemand voorbij te steken, maar over het algemeen werd de verstelbare achtervleugel goed ontvangen. De FIA is dan ook niet van plan de formule aan te passen. Wel gaat de autosportbond nog eens goed kijken naar de inhaalzones.

 

Aan de hand van de ervaringen in 2011 worden de zones verlengd of ingekort. Naar verluidt komt er in Melbourne een tweede DRS-zone bij, terwijl in Montréal en Valencia de tweede zone juist verdwijnt.