
Foto: Peter van Egmond
Toch is zijn keuze ergens ook begrijpelijk. “Het is een kwestie van opgroeien, het ouderlijk huis verlaten, je vleugels uitslaan. Daarom ben ik deze nieuwe stap aangegaan. Ik wil groeien: als coureur en als mens. Ik wil gewoon iets nieuws proberen. Ik ben niet bang voor veranderingen, ik ben er juist blij mee.” “Het opwindende van racen voor Mercedes is het feit dat het geen team is dat al menig titels gewonnen heeft. Ze moeten nog geschiedenis schrijven. Er is nog wat te winnen hier en ruimte voor groei. Mensen zullen me in een auto zien die waarschijnlijk niet zo dominant is als de auto hiervoor, maar de tijd zal leren hoe het gaat. Ik wil geschiedenis schrijven. Een grootheid worden en deze stap helpt me daar hopelijk bij.” Lees ook: Flashback ’06: Hoe een online bericht de verhoudingen tussen Albers en Doornbos op scherp zette Geduld komt met de jaren
Maar het is niet alleen de overstap naar Mercedes dat succes moet brengen. Ook Hamilton zelf is veranderd. Hij heeft geleerd van zijn fouten en is niet te eenkennig dat toe te geven. “Gebrek aan ervaring leidde in het verleden tot ongeduld”, geeft hij toe. “Maar ik ben geduldiger nu: dat komt denk ik met de jaren. Je maakt verstandigere keuzes en ik hoop dat dat mijn manier van racen ook beïnvloed.” Van kleins af aan heeft Hamilton geweten dat hij de beste wilt zijn. “Als ik over grootheid spreek, denk ik aan de verhalen over Ayrton Senna. Over de manier waarop hij een entree maakte, de aura om hem heen, de manier waarop mensen hem waarnamen, de manier waarop hij zich gedroeg, de manier waarop hij racete en mensen – een hele bevolking zelfs – inspireerde – that is greatness, dat is grootheid. En dat is een droom voor elke coureur om te bereiken.” Realistisch: “Dit is een ander tijdperk en ik ben geen Ayrton Senna. Ik ben mijn eigen persoonlijkheid, maar ik hoop dat op een dag ik die grootheid ook heb.”

Foto: Peter van Egemond
“Iedereen zei in het begin dat dit de slechtste beslissing was van mijn leven. Maar beetje bij beetje moeten ze, naarmate we ons verbeteren en meer indruk maken, erkennen dat ze fout zaten. Natuurlijk, mensen hebben een eigen mening, maar ik ben echt dankbaar dat ik bij Mercedes rij en meedoe in de strijd. Het was een enorme verandering voor mij. Een grote stap, maar ik denk dat ik de juiste keuze gemaakt heb.”

Het is aandoenlijk dat een jonge vent als Hamilton zich zo mee laat slepen door een hond. Maar beloofde datzelfde heerschap in 2012 zich niet meer door randzaken te laten afleiden en zich puur te focussen op het racen? Een belofte die hem moeilijk afgaat, want de coureur lijkt maar geen afstand te kunnen nemen van de jetset-lifestyle, getuige zijn recente aankoop van een knalrood privévliegtuig voor een slordige 23,5 miljoen euro. Volgens Hamilton is de jet niet bedoeld om mee te patsen, “Het is juist bedoeld om te proberen mijn leven te vereenvoudigen, omdat het soms echt hectisch kan zijn. Het hebben van je eigen vliegtuig is enorm tijdbesparend. Bovendien kan je daardoor anoniemer van A naar B reizen.” Met een vriendin die Los Angeles als standplaats heeft, valt daar iets voor te zeggen al heeft Hamilton de schijn tegen. Met zijn rode privéjet, hond met FIA-pas en niet te vergeten celebrity girlfriend Nicole Scherzinger ontdekt Mercedes stap voor stap wie ze met Hamilton in huis gehaald hebben. Dachten ze met Schumacher een diva in huis te hebben, Hamilton is de absolute showpony van de paddock. Een coureur met bagage dus. Maar het zal de heren Brawn, Wolff en Lauda een rotzorg zijn als hij maar presteert. En met twee podiums in Maleisië en China heeft hij na slechts vier races Michael Schumacher al overtroffen. Missie geslaagd dus.

Foto: Peter van Egmond