![Gianni Morbidelli (ITA) Ferrari Australian Grand Prix, Adelaide, 3 November 1991](https://www.formule1.nl/app/uploads/2016/04/Morbidelli-t0112fe39-390x600.jpg)
‘Wat een podium zou dat zijn geweest: Ayrton Senna, Nelson Piquet en…Gianni Morbidelli!’
“Toen de rode vlag uitging, lag ik op de derde plek, achter Senna en Piquet. Maar de reglementen schrijven voor dat de stand in de ronde daarvoor als uitslag gebruikt wordt, en in die ronde was ik zesde. Wat een podium zou dat zijn geweest: Ayrton Senna, Nelson Piquet en…Gianni Morbidelli! Het team was tevreden over mijn prestaties, maar voor het volgende seizoen hadden ze al een coureur gecontracteerd: Ivan Capelli. Ik mocht alleen maar testrijder blijven.” “Of ik vind dat mijn talent destijds niet werd opgemerkt? Dat is moeilijk te zeggen. Het leven zit soms onlogisch in elkaar, maar je moet niet vergeten dat in mijn tijd de Formule 1 bol stond van de grote namen. Ik reed tegen Senna, Prost, Mansell, Patrese, Piquet, Berger, en nog veel meer goede coureurs. En ik was pas 23 jaar toen Ferrari me vroeg. Dan is het niet eenvoudig om een contract bij een topteam te krijgen. Tegenwoordig is alles anders, nu kijken de teams juist naar jonge coureurs. Misschien dat ik jong was op het verkeerde moment! Ik bleef dus nog maar een jaar bij Minardi, maar daar maakte de Ferrari-motor plaats voor een Lamborghini-krachtbron. Ik scoorde geen enkel WK-punt dat jaar, en in 1993 kon ik helemaal geen plekje in de Formule 1 meer krijgen. Toen ben ik toerwagens gaan rijden.”
![Gianni Morbidelli(ITA) Ferrari 643, 6th place Australian Grand Prix, Adelaide, 3 November 1991](https://www.formule1.nl/app/uploads/2016/04/Morbidelli-91aus_009-1500x979.jpg)
“Ik kan zeggen dat ik voor Ferrari in de Formule 1 gereden heb. Weliswaar maar één race, maar toch. Wat een droom!”
“In mijn tweede jaar bij Arrows haalde ik toch nog het podium, nota bene in Adelaide waar ik vijf jaar eerder ook al bijna op het podium stond. In 1996 reed ik opnieuw toerwagens, maar in 1997 kreeg ik mijn derde kans in de Formule 1. Het was een grote vergissing. Ik kon tekenen bij Sauber, maar het werd een mislukking. Het was het slechte moment uit mijn carrière, en daarna heb ik nooit meer de kans gehad om in de Formule 1 terug te komen.” “Met mij is het toch nog goed gekomen. De afgelopen drie jaar heb ik vier kampioenschappen gewonnen: drie in de Italiaanse Superstars-serie, waarvan twee met Audi en eentje met BMW, en ik ben ook kampioen geworden in de Speedcar Series. Dat was voor mij een belangrijke titel, want ik reed tegen veel van mijn oude concurrenten: Heinz-Harald Frentzen deed mee, Johnny Herbert, Jacques Villeneuve, Jean Alesi, maar ook jongere gasten zoals Tonio Liuzzi.” “Ik kijk overal met veel plezier op terug: of het nu mijn titels in het Italiaans en Europees Formule 3-kampioenschap zijn, mijn 67 Grands Prix, of mijn laatste titel in de Speedcar Series. En ik kan zeggen dat ik voor Ferrari in de Formule 1 gereden heb. Weliswaar maar één race, maar toch. Wat een droom!”